Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dłuższe = lepsze ?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dłuższe = lepsze ?
From: PeJot <PeJot@nigdzie.pl>
Date: Wed, 1 Jan 2020 12:52:28 +0100
W dniu Wed, 01 Jan 2020 12:16:47 +0100, użytkownik PeJot napisał:

Czołem.

Do laptopa użytkuję okazjonalnie taką sieciówkę:

https://www.asus.com/pl/Networking/USBN14/

i faktycznie ma ona sporą przewagę zasięgu nad kartą wbudowaną. Zachodzi
jednak pytanie, czy stosując dłuższe anteny, np. takie dostępne na A.,
uzyskam większy zasięg wifi ? Oryginalne "patyki" mają 16 cm i gniazdo
SMA. A może jakieś inne anteny, byleby w miarę mobilne dały by przyrost
zasięgu ?

Nie, długość "patyka" nie przekłada się wprost na zasięg. Musisz wiedzieć
że za efekt zwiększenia tzw. "zasięgu" odpowiada cecha anteny powodująca
zmianę kształtu pola promieniowania czyli wzrost promieniowania w jakimś
sektorze kosztem jego spadku w innych. Najczęściej stosowana jest
wieloelementowość. Ale trudno powiedzieć że antena z obrazka jest
dwuelementowa :) Niby ma dwa elementy ale sądzę że ich rolą jest robienie
wrażenia na nabywcy a nie kształtowanie charakterystyki promieniowania.

Tam, gdzie wewnętrzna karta wifi laptopa dawno się poddała, karta z linka pracuje stabilnie. I znamienne jest, że odkręcenie którejkolwiek z jej anten powoduje spadek sygnału, czasem aż do zerwania połączenia.

Sądzę że to co obserwujesz i nazywasz "wzrostem zasięgu" wynika nie z
rzekomej dwuelementowości tylko z dosyć przypadkowej zmiany maksimów i
minimów charakterystyk promieniowania wynikającej z innej lokalizacji
anten.

Interesuje mnie czy znikomym kosztem da się poprawić zasięg tej karty Asusa przy zachowaniu funkcjonalności. Alternatywnie, *prawie* zawsze mogę użyć sieci komórkowej.

BTW: czy karty wifi w laptopach są jakoś kompatybilne między producentami, tak jak w blaszakach ? Mam kłopot z pewną sieciówką w Dellu, która pod W10 pracuje tak sobie( zrywa połączenie bez jakichś przyczyn ), gdy w identycznym Dellu pod W7 i w tej samej sieci wifi pracuje stabilnie. Samą kartę już wymieniłem, jest coś lepiej ale nie do końca.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem