Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Smutni, nie-Wierni

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Smutni, nie-Wierni
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 25 Dec 2019 13:47:39 +0100

"PiteR" XnsAB30667699B0DPanElektronik@localhost.net

Wierzyć można teraz

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjednoczone_Kr%C3%B3lestwo_Polskie XIV wiek
  https://pl.wikipedia.org/wiki/Zgoda_sandomierska_1570
  https://pl.wikipedia.org/wiki/Konfederacja_warszawska_(1573)
  https://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczpospolita_Obojga_Narod%C3%B3w#Religia

  Słynęła na świecie z rzadkiego quasi-demokratycznego systemu politycznego,
  chwalonego przez filozofów, a podczas kontrreformacji znane było z
niespotykanej
  w ówczesnej Europie tolerancji religijnej, z pokojowo współistniejącymi
wspólnotami
  rzymskokatolickimi, żydowskimi, prawosławnymi, protestanckimi i muzułmańskimi
  (sufickimi). W XVIII wieku francuski historyk Claude Carloman de Rulhiere
pisał
  o XVI-wiecznej Polsce: "Ten kraj, który w naszych czasach widzieliśmy
podzielony
  pod względem religii, jest pierwszym państwem w Europie, które stanowiło
przykład
  tolerancji. Powstały w nim między meczetami kościoły i synagogi"[63].

  Rzeczpospolita dała początek słynnej sekcie chrześcijańskiej Braci Polskich,
  prekursorów brytyjskiego oraz amerykańskiego unitarianizmu[64].

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_%C5%BByd%C3%B3w_w_Polsce
  Nazywano (Samuel Adalberg) ówczesną Polskęrajem dla Żydów

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Islam#Islam_w_Polsce

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Pawe%C5%82_W%C5%82odkowic

  https://pl.wikipedia.org/wiki/Inkwizycja_w_Polsce

[nawet mojej wiary tu nie prześladowano, choć wyśmiewano pomimo tego,
iż oficjalnie uznawano, że Chrystus istniał podczas stwarzania świata
a ciało otrzymał całkiem niedawno -- uznawano, iż dusza mogła istnieć
przed ciałem, niejako czekając na swe ciało -- na inkarnację... także
wiary w samotne istnienie duszy po śmierci ciała nie wyśmiewano, choć
dodawano, iż po jakimś czasie dusza taka odzyska swe ciało (w efekcie
zmartwychwstania ciała) choć nieco inne niż ziemskie... ja nie wierzę
już w reinkarnację, lecz wiem, że reinkarnacja istnieje a moja wiara,
niewiara czy obojętność -- nie mogą zmieniać/stwarzać rzeczywistości;
niewiara w istnienie Boga nie unicestwia Boga -- tak też z moją wiarą
czy niewiarą w możliwość reinkarnacji... żeby nie popadać w konflikty
z rzymskimi katolikami -- nie wierzę już w reinkarnację; Budda zawsze
nas uczył, że nie warto upierać się przy swoich racjach -- nawet tych
bezspornie słusznych -- jak nasze reinkarnowanie, gdy ceną tego uporu
staje się utrata naszego spokoju... oficjalnie należę do Katolickiego
Jednoosobowego Kościoła chrześcijańskiego i wyznaję wiarę w istnienie
Chrystusa, którego rocznicę narodzin właśnie świętujemy...]

--