Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Pytanie o chipy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Pytanie o chipy
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Wed, 17 Jul 2019 12:05:31 +0200
On 16.07.2019 21:15, ąćęłńóśźż wrote:

> Pismo w Wordzie nie przewija mi się na ekranie ani odrobinę szybciej,
> niż 20 lat temu.
> Cywilizacja poszła w jakąś głupią stronę.

Bo wtedy spora część kodu uruchamianych aplikacji była wykonywania
bezpośrednio na procesorze maszyny. Dzisiaj przechodzi przez stertę
frameworków i maszyn wirtualnych. Zaleta jest taka, że kod jest łatwy w
tworzeniu i utrzymaniu, a także może być uruchomiony na czymkolwiek przy
minimalnym wysiłku. A niekiedy wręcz bez jakiegokolwiek wysiłku.

Dzisiaj powoli zaciera się granica pomiędzy programami dla peceta,
aplikacjami dla smartfona i programami przeglądarkowymi.

Jednak co by nie mówić, są dziedziny, w których wzrost mocy
obliczeniowej naprawdę otworzył nowe możliwości. Na przykład takie
przetwarzanie równoległe na potrzeby badań naukowych. Kiedyś do wniosku
grantowego wpisywało się dostęp do jakiegoś superkomputera. Dzisiaj
nieraz wystarczy uzasadnić zakup kilku komputerów z mocnymi kartami
graficznymi.