Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk NVMe

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk NVMe
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 31 Jan 2019 00:48:40 +0100

"Marcin Debowski" Wk64E.215674$hI1.140632@fx18.ams1

Pojeździsz tak, aby licznik TBW tego nie wykazał?

A sprawdzisz swoje tak aby dalej był jak nowy?

Co mam sprawdzić?

- czas życia mierzony w latach istnienia dysku?
- czas życia mierzony w godzinach pracy?
- TBW do zarżnięcia dysku?
- kompatybilność z mym komputerem?

Miałem sprawdzić kompatybilność z mym komputerem -- do
tego nie trzeba nic zapisywać na dysku. Liczniki dysku
wykażą zera -- TBW, TBR, liczba godzin pracy dysku...

Nawet systemu nie trzeba odpalać -- wystarczy rzut oko do BIOSu.

ale wydaje sie, że ma się to nijak do tematu checi
przetestowania sobie sprzetu, a jak nie podlezie to
zwracania.

Nadal tak wydaje się Tobie czy zdanie zmieniłeś?

Nadal. Moze ujme to bez żaluzjiL: chciałbyś otrzymac taki dysk po
testach jako pełnosprawny produkt i za tę sama cene oczywiście?

Tego rodzaju testowanie nie byłoby powodem niechcenia.

Prawo (takie formalne, sady, ustawa, te sprawy) do odstąpienia
od umowy z powodu niezgodności produktu z umową..

Nie rozmawiamy o niegodności z umową.

b) opinie uzytkowników, które można sobie wyguglać.
Też niewiele rozumiem.
Opinie dotyczące tego laptopa nie były dostatecznie wiarygodne.

Kwestia oceny. W pozostałych, raczej nielicznych MZ przypadkach pojawia
sie pytanie, dlaczego ryzyko zwiazane z Twoja subiektywną oceną/brakiem
informacji ma ponosić sprzedawca i potencjalny, kolejny klient, który w
dobrej wierze kupił produkt sądząc że jest nieużywany?

Masz dwie niezbyt miłe sytuacje:

(A) kupuję i odkładam do szuflady
(B) kupuję dysk wkładany w slot

Dysk w szufladzie jest stratą znacznie większą niż używanie dysku
wkładanego wcześniej w cudzy komputer. (bądź cudze komputery)
Z dysku niekompatybilnego nie ma pożytku, zaś dysk wcześniej
wkładany w cudzy komputer jest tak samo użyteczny jak dysk nowy.

Siadasz na krzesła używane przez innych -- choćby w: autobusie,
samolocie, kinie, urzędzie; używasz sztućców wkładanych do ust
innych ludzi -- przykładowo w: restauracji, barze, sanatorium;
oddychasz powietrzem wydychanym przez innych...

Ja zaś uważam za nieetyczne sprzedawanie czegoś, z czego klient
nie zdoła skorzystać, dlatego przychylam się do tych osób, które

No właśnie z czego klient jak Ty zdołał korzystac,

Skoro korzystałem -- dysk jest kompatybilny, czyli nie zwracam
dysku do sklepu.

a następny pomyśli, że dostał nowy :)

Nawet nie rzuciłem okiem na liczniki tuż po kupnie Evo.
Nigdy nie zwracam na to uwagi. Ani jednego dysku nie
sprawdzałem tuż po kupnie pod tym kątem.

zezwalają na testowanie i warunkowe odstępowanie od kupna. Kupuję
niemal wyłącznie tam, gdzie mogę zwracać, choć zwracam sporadycznie.
(prawie nigdy nie zwracam -- chyba że po to, aby odkupić w niższej
cenie, gdy kupiłem drogo a sprzedawca obniżył cenę tuż po moim kupnie)

Etyczne i z klasa to by było jakby sprzedawca zaprosił Cię do swojego
punktu i pozwolił potestowac na jakims używanym już produkcie. Etyczne
byłoby równiez, gdyby ten sprzedawca prowadził taka polityke jaka Ci tu
odpowiada, ale wyraxnie informował klientów, że to co kupuja może być po
testach. Ten Twój to robi?

- Na stronie wyraźnie zastrzega możliwość testowania.
- Być może dyski testowane utylizuje. ;)

IMO reprezentujesz dziwnych ludzie -- robiących widły z igły.

Ciekawe, czy kupiłbyś dom w normalnej (ciekawe, czym jest
normalna cena) cena, który już ktoś oglądał przed Tobą. ;)

-=-

Dyski (zwłaszcza SSD) mają w sobie numery seryjne i liczniki: TBW,
TBR, czasu pracy w godzinach, liczby włączeń...

   https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
   http://eneuel.w.duna.pl/error/Evo.png

Samochodu po ,,zwykłej'' cenie też byś nie kupił tylko dlatego,
że ktoś przed Tobą ten samochód oglądał z zewnątrz, a może nawet
do niego zaglądał przez otwarte drzwi? ;)

-=-

Dyski SSD nie psują się w efekcie oglądania czy wkładania do
M.2, lecz w efekcie zapisywania. Evo 1/4 TB ma gwarancję do
150 TB TBW -- zapisanie 15 GB to raptem procent procenta.

Jeśli Evo 970 1/4 TB kosztuje 329 pln, 1% tej kwoty to
329 groszy, więc zapisanie 15 GB to utrata 3.29 grosza.
Różnice cen w różnych sklepach sięgają co najmniej 10%.

- zastanawiam się nad kupnem dysku (poświęcam swój czas)
- jadę do sklepu (czas, paliwo)
- testuję (czas)

lecz będę droczył się o jedną trzecią grosza? :)

To raz a zero -- po co mam zapisywać aż 15 GB?!
Wkładam dysk do komputera i sprawdzam w BIOSie,
czy dysk został poprawnie rozpoznany.

-=-

IMO nieetyczne jest niedotrzymywanie obietnic i umów.
Umówiłem się ze sprzedawcą, któremu zależy nie na
jakiejkolwiek sprzedaży, lecz na sensownej sprzedaży.
Jeśli dotrzymam słowa -- albo nie zwrócę dysku (bo
dogadał się z komputerem), albo zwrócę dysk w tym
samym stanie, jeśli nie liczyć opakowania dysku.

Prawo do oglądania w sklepie istnieje od ,,zawsze''.
Jaka to różnica -- zerwę plombę z opakowania
w sklepi czy w domu?

Kupuję dysk, aby zeń korzystać. Dysk ,,nowy'' czy
przez kogoś sprawdzony jest tak samo użyteczny, o ile
tym sprawdzeniem było jedynie włożenie dysku do laptopa
na jedną czy dwie minuty.

-=-

Każdego dnia 64W10 zapisuje na tym dysku od 1 GB do 2 GB.
To jest strata, ale też niezbyt wielka. Lecz przeciwko tej
(rzeczywistej, choć niewielkiej) stracie nie protestujesz,
albowiem jest to strata czyniona w imię boga BGatesa. :)

BTW -- w tle pracuje (nic nie robi) 32W10 na VBoxie.
Także uporczywie coś pisze, choć to czyściuteńki W10.
Emulowany dysk VBoxa jest jeszcze wolniejszy niż HDD,
dlatego jest niemal stale zajęty w 100%. :)

Jeśli ktoś zna przyczynę tych zapisów -- chętnie ją poznam.
Ominięcie tych zapisów (skierowanie ich na RAMdysk)
pozwoliłoby na ominięcie instalowania SSD dla W10.

Niestety, jeśli W10 pisze w swych rejestrach -- być może
ominięcie tego uporczywego i ciągłego zapisywania nie
jest proste.

Właśnie przed chwilą stał się cud -- 32W10 odpuścił. ;)
Nadal stale pisze, ale nie zajmuje dysku w 100%.

--