Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jaki laptop teraz kupic?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jaki laptop teraz kupic?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Wed, 28 Mar 2018 11:17:04 GMT
On 2018-03-28, Wojtek <Woj@pl> wrote:
> Użytkownik "Marcin Debowski" <agatek@INVALID.zoho.com> napisał w wiadomości
> Wybrane tą drogą laptopy różnią się przede wszystkim procesorem
> oraz grafiką, a także wersją Windows 10 oraz warunkami gwarancji.
>
> W tym wątku pojawiły się wskazówki, że szybkość procesora jest
> rzeczą mniej ważną z punktu widzenia szybkości całego komputera.
> Nie wiem więc czym się kierować jeśli chodzi o wybór procesora.

Nieco lepszy procesor przyda Ci się jedynie do rzeczy wymagających
intensywnego użycia procesora, np. przekodowywania filmów. Jeśli nie
przewidujesz niczego takiego, to dla wymienionych zastosowań nawet ten
N4200 będzie z wystarczającym zapasem. Jeśli nie jesteś pewien, a
chciałbyś miec pewien zapas (i będzie ok wydać 500-900zł więcej), to
ewentualnie wybrałbym jakieś i5, np. i5-7200U. Wyżej bym nie szedł.

> Nie wiem także na co ma wpływ wybór karty graficznej. Czy na
> jakość odtwarzanego filmu też? Część z tych filmów wymaga ode
> mnie korzystania z napisów. Czy ich czytelność zależy od karty graficznej
> komputera? Która karta z tego punktu widzenia byłaby najlepsza?

Przy Twoich wymaganiach wybór karty graficznej nie ma znaczenia.
Wszystkid wspólczesne będą miały olbrzmi zapas i za jakiś czas możesz
pomyśleć np. o napędzie BD.

> Czy wybór Win 10 Home zamiast Win 10 Pro powoduje jakieś istotne,
> może w przyszłosci, ograniczenia?  Chodzi mi tu na przykład o wielkość
> możliwego do zastosowania RAMu lub pojemność dysków zewnętrznych
> lub kart pamięci widzianych przez system.

Róznica home vs pro jest pi razy drzwi w dodatkowym oprogramowaniu. Np.
pro ma zdaje się dołączonego klienta obsługi na odległość. Z p. widzenia
użytkownika domowego, MZ nie pro nie wnosi nic istonego, ale niech mnie
ewentualnie poprawią Ci co regularnie używają.
W każdym razie z p. widzenia obsługi sprzętu to to samo.

> Najniższe ceny są dla mnie jak najbardziej do przyjęcia, z tym się liczyłem.
> Mogę także zapłacić więcej, o ile będę przekonany, że warto.
>
> Kol. Dominik wspomniał o stacji dokującej. Czy ona stwarza jakieś
> ograniczenia, np. w szybkości?

Przydatna rzecz, ale zwykle dość droga. Musiałbyś wybrać model i wtedy
poszukać czy jest do neigo w ogóle stacja i ile kosztuje. Stacja nie
wprowadza żadnych ograniczeń. Wręcz przeciwnie, zwykle dodaje
możliwości, np. dodatkowe porty USB, do monitora, sieci.

> I jeszcze jedno. Nie wiem jak to wyglada przy obecnych laptopach - na ile
> możliwa jest jakaś rozbudowa. W moim starym laptopie wymieniłem
> kiedyś HDD (było 160 GB, teraz mam 1 TB) i to właściwie było wszystko
> co mogłem zrobić. Czy w ogóle warto jakąś rozbudowę rozważać -
> na przykład powiększenie RAMu lub zmianę dysku na większy gdy już będą
> tańsze?

Zawsze warto. To czy się da zalezy od modelu/producenta. Większość daje
takie możliwości, ale dobrze sprawdzić konkretny model.

--
Marcin