Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] prze?om w pami?ciach?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] prze?om w pami?ciach?
From: antispam@math.uni.wroc.pl
Date: Wed, 8 Feb 2017 19:36:05 +0000 (UTC)
In pl.misc.elektronika BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

> [...]
> Mo?e HDD sko?cz? jak dinozaury, ale ja tam obstawiam, ?e powr?c? do ?ask
> HDD typu "Big Foot", czyli rozmiar?w fizycznych takich, jak drajw DVD, i
> pojemno?ciach wieeelu terabajt?w, w kt?rych jednostka pojemno?ci nadal
> b?dzie sporo ta?sza, ni? w SSD. B?d? wci?? u?ywane w serwerowniach, oraz
> na potrzeby sporadycznej archiwizacji, gdzie szybko?? transferu, a tm
> bardziej wy?y?owany czas dost?pu (wyszukiwanie) - niemal nie graj?
> ?adnej roli. Acz to, czy tak si? stanie, zale?y jeszcze od polepszenia
> (jednak) wybranych parametr?w HHD, no i od cen nap?d?w tych, i

Ja bym tak na 100% nie stawial ze HDD wymra.  Ale szanse na
przetrwanie maja male.  Juz dzisial przy malej pojemnosci
flash jest tanszy, a nawet gdy flash jest sporo drozszy
to bywa preferowany.  Dosc bezpiecznie mozna przewidywac
ze stosunek cena/pojemnosc dla flashu zmaleje w przyszlosci
kilka razy (wieksza poprawa zalezy od roznych udoskonalen/odkryc
o ktorych raczej sie nie pisze).  HDD tez moga sie poprawic,
ale z tym trudniej.  Oprocz flash-u jest szereg innych
technologii solid-state ktore walcza o swoje miejsce.

> Je?li nad tym si? popracuje, i zrobi to lepiej, to i kr?cenie zespo?em
> talerzy nie musi by? takie pr?do?erne. Np. je?li zamiast kilku
> mniejszych (fizycznie) dysk?w, zrobi si? "Big Foot", a jeszcze o
> podw?jnej grubo?ci, to w przeliczeniu na jeden kr??ek mniej wypadnie
> energii na kr?cenie. No c??, istotne jest to, jakie opory musi pokona?
> silnik.

O ile wiem male dyski sa jednoplytowe.  Powiekszajac plyte
powiekszasz pobor mocy.  W mechanice postep jest powolny,
wiec jednoplytowy dysk mocy bedzie bral niewiele mniej
niz obecne.  Mozna by zarobic na wiekszej gestosci zapisu,
ale to akurat doniesienie mowi o wiekszej szybkosci i mniejszej
mocy, a nie o gestszym zapisie i potrzebnym do tego lepszym
pozycjonowaniu.

> No a badacze z UwB twierdz?, ?e wykonane w ich (przysz?ej) technologii
> g?owice R/W b?d? mog?y zu?ywa? nawet i tysi?c razy mniej energii, ni?
> teraz, a to nie w kij dmucha?!

W przypadku dyskow moze byc istotniejsze czy zrobia mniejsza i
lzejsza glowice niz magnetyczna.  Jesli zapis jest magnetoptyczny
to raczej bedzie ciezsza.

> Nie jestem pewien, czy ja o tym samym, a mianowicie czy chodzi?o o
> technik? opto-magnetyczn??

Z tego co pamietam wtedy o technike czysto optyczna.  Te obecne
notki prasowe maja bardzo malo szczegolow -- mozna zgadywac ze
chodzi o zapis magnetooptyczny ale jasno tego nie napisali
(wrecz przeciwnie "wystarczy jeden impuls lasera", jakby
pole do tego nie bylo potrzebne).

> Czyli zapis wymaga?, opr?cz przy?o?enia pola
> magnetycznego - jeszcze podgrzania laserem? I uzyskania przy tym jak
> najmniejszego "pola dzia?ania". Dzi?ki temu po??czeniu miano uzyska?
> mo?liwo?? tworzenia znacznie mniejszych domen/pikseli (magnetycznych)?
> Odczyt by?by ju? bez u?ycia lasera.

> Mam na to pomys?, i zreszt? jeszcze i kilka "w tym temacie"...   ;-)

Jestes z zespolu UwB albo z nimi wspolpracujesz?

--
                              Waldek Hebisch