Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] prze?om w pami?ciach?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] prze?om w pami?ciach?
From: antispam@math.uni.wroc.pl
Date: Thu, 9 Feb 2017 00:51:58 +0000 (UTC)
In pl.misc.elektronika BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

> To, ?e wymr?, to raczej pewne, pytani brzmi: jak d?ugo si? jeszcze b?d?
> trzyma?... Ja bym liczy? na ?wier? wieku, z jakim? nawet ok?adem!

Byla mowa o 10 latach.  Ja licze na to ze za 10 lat da sie
kupic nieuzywany HDD.  Ale jest uzasadniona watpliwosc czy HDD beda
produkwane za 10.  I dosc prawdopodobne ze wiekszosc pamieci masowej
za 10 lat bedzie bazowalo na innej technologii.

> No i znowu: kilka razy, ale za rok, czy te? ?wier?wiecze?

Kilka lat: mozna liczyc na dwa (troche spowolnione) okresy prawa
Moora.  Na dluzszy okres trudno przewidywac.  Producenci zarowno
polprzewodnikow jak i HDD w przeszlosci przelamywali rozne
trudne bariery.  Prosta extrapolacje by wskazywala ze polprzewodniki
sie polepsza szybciej niz HDD.  Ale w obu wypadkach przeszkody
techniczne sa bardzo powazne i po zakonczeniu obecnych inwestycji
moze sie okazac ze znaczna poprawa nie jest mozliwa.

> Ale ja g??wnie o du?ych, a jeszcze bardziej o baaardzo du?ych (gabaryty
> podw?jnej wysoko?ci "szuflady" DVD)

> Ej?e, z tym zgodzi? si? mo?na *tylko* wtedy, gdy m?wimy o dyskach "ze
> sta?? szybko?ci? liniow?", kt?ra implikuje "zmienn? szybko?? k?tow?".
> Natomiast czy to gdy silnik kr?ci jednym, i to ma?ym talerzem, czy te?
> wi?kszym(i) (w zestawie *kilku* kr??k?w) - to wielkiego wzrostu mocy nie
> trzeba, bo... Zastan?w si?: czy to ma?y, czy du?y, pojedynczo-talerzowy,
> czy o?miokrotny - ma dok?adnie tyle samo ?o?ysk: dwa (g?rne i dolne). A
> to na ?o?yskach powstaj? g??wne opory.

Sily w lozysku zaleza od masy.

> Cho? s? te? te, kt?re wynikaj? z
> przep?ywu zawartego w obudowie gazu (czasem jest nim hel!). Te drugie
> rosn? liniowo ze wzrostem promienia kr??ka (albo jako? tak) no bo im
> wi?kszy promie?, tym wi?ksza pr?dko?? liniowa, rosn?ca wraz z
> odleg?o?ci? od osi. To z kolei trzeba jeszcze przemno?y? przez ilo??
> talerzy, to jasne. No ale (cho? pewno?ci nie mam) opory "gazowe" - nie
> powinny by? baaardzo du?e?

Te w lozysku tez nie powinny byc duze.  A jednak troche mocy
idzie.

> G?owica mo?e by? wi?ksza i ci??sza, ale przeszkadza? to mo?e chyba tylko
> w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Ci? martwi, ?e dysk b?dzie
> ci??szy, cho?by i o kilogram?

Glowica lata z duzymi przyspieszenimi.  Nie chce sobie wyobrazac
kilgramowej glowicy poddanej takemu przyspieszeniu.  Glowica
ma byc mala zeby mogla szybko i precyzyjnie trafic we wlasciwe
miejsce.  Przy odczycie magnetycznym glowica musi byc mala
zeby reagowac na zmiany pola na malym dystansie.  Przy optycznym
odczycie chyba nie ma takiego ograniczenia.  Ale problem z
pozycjonowaniem ciezszej glowicy pozostaje.

--
                              Waldek Hebisch