Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Homologacja modemów?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Homologacja modemów?
From: MB <MBrandomMB@hmamail.com>
Date: Sun, 22 Jan 2017 19:58:35 +0100
W dniu 20.01.2017 o 21:55, elmer radi radisson pisze:

> No wlasnie, Conexant HCF, creme de la creme ;)

Ten chipset i jeszcze wykonanie oraz stery zoltrixa - nie ma się co
dziwić. Ale były różne chipsety softmodemowe - akurat Conexanta należały
do tych gorszych i do tego producent ze względu na różne dziwactwa
patentowe bronił się jak mógł przed obsługą po czymkolwiek innym niż
"jedyny słuszny OS". Póotwarte sterowniki z wstawkami binarnymi
sprawiające mnóstwo problemów wyszły pod linuksa tylko dla niektórych
HCFów i to praktycznie pod koniec życia modemów w paśmie głosowym (V.90/92)

[...]

> Z autopsji nie, bo raczej kazdy staral sie trzymac od takich wynalazkow
> z daleka ;), zreszta z reguly mialo sie juz od dawna klasyczny modem
> bo winmodemy w sumie wprowadzono raczej u schylku epoki dial-upu, cos
> okolo roku 2000 oidp. Natomiast na logike problemy mogly byc dwa - slabe
> albo niestabilne transfery w przypadku jednoczesnego obciazenia CPU
> innymi programami. Albo dociazanie procka zauwazalne dla kogos ze
> slabszym kompem. Zreszta zdaje sie ze mialy podane minimalne wymagania
> od CPU.

Bez przesady. Spójrz jakie tam transfery byly. To nie gigabit ethernet.
Poza tym internet wyglądał wtedy nieco "lżej" - na tyle że dawało się
WWW uzywać i w tekstowej Charlotte pod VM/XA w dawnym CIUWie - czy to na
terminalach czy dialupie.
Co do sprzętu to spora część sterowników softmodemów wymagała do
działania MMX, co zawężało zastosowanie do minimum poziomu K6 (jeszcze
nie 2) 200 / PentiumMMX 200 MHz lub wspomnianego Cyrixa. Transfery
stabilne na poprawnie zaprojektowanych chipsetach.
W tamtych czasach trzymałem się różnych wcieleń Lucenta/Agere 1648 w
wersjach na V.90 a później nawet V.92. Działały jak złoto na K6-2 300
MHz i szybszych (z wolniejszym sprzętem nie przyszło mi do głowy
używać). Mniej skrzynek i kabli na biurku, no i kosztowały ~100 zł. To
jednak sporo mniej niż zewnętrzne US roboticsy kosztujące wtedy AFAIR
~400 zł. A ówczesne 400 zł można przemnożyć spokojnie przez 2 jeżeli nie
więcej na dzisiejsze złotówki. Do testów około 2000/2001 miałem
pożyczony z pracy jakiś USRobotics (czarna, obła mydelniczka - nie
pamiętam modelu) i co ciekawe ten Lucent 1648C TV5 na mojej kiepskiej
linii (Nowa Praga) wyciągał powtarzalne ~48 kbps, US Rbotics ~42 kbps,
softmodemy Zoltrixa na smart HCF ~38 kbps.

> Tak, nawet ustawiales nieraz zworka/dip switchem jako ktory port
> szeregowy ma byc widziany.

Do tej pory trzymam ze 2 sztuki ISOwych modemów (sprzętówki) -
nieprzbrana skarbica (dawca) zworek.
Jakoś tak mam, że wydłubane luzem zworki giną, bo małe a jeśli
potrzebuję raz na ruski rok zawsze sięgam do tych ISOwych modemów
i po prostu są ;)

/MB