Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
From: TurboPascal <turbopascal60@gmail.com>
Date: Mon, 28 Dec 2015 16:40:26 -0800 (PST)
Motto:  Nie byłbym taki "na pewno", bo bywa tak, że producent deklaruje
        jakiś maksymalny rozmiar, a potem w praktyce się okazuje, że wchodzi
        i działa bez problemu więcej.
                                        Wiktor S. - do niedawna jeszcze Azarien
                                                    (cokolwiek to znaczy).

Do niniejszej wypowiedzi zainspirowała mnie niezwykle trafna uwaga dyskutanta
Wiktora S., wzięta z jednego z wątków, a podana powyżej jako motto. Mniej
więcej rok temu postanowiłem zrewitalizować, pochodzący z roku 2007 (a może
2008), laptop mojej żony - Fujitsu-Siemens Amilo Li 2727 (był strasznie
powolny). Z procesorem poszło bez problemu: zaryzykowałem i oryginalny Pentium
DualCore T2310 (1M Cache, 1.46 GHz, 533 MHz FSB) zastąpiony został przez C2D
T9300 (6M Cache, 2.50 GHz, 800 MHz FSB). Zachęcony powodzeniem zabrałem się za
DDR2: oryginalne 2GB (1+1) chciałem zastąpić przez 4GB (2+2). Kwerenda
w internecie na różnych forach dyskusyjnych nie gwarantowała sukcesu. Producent
Fujtsu-Siemens nie zamieścił żadnych informacji (identycznie jak w przypadku
procesora). Wielu dyskutantów twierdziło, że jest to niemożliwe. Powołując się
na FS, twierdzili, że chipset akceptuje wyłącznie moduły 1GB. Byli też tacy,
którym się to podobno powiodło (często po wypróbowaniu kilku/kilkunastu modułów
2GB). Innym udało się zainstalować tylko 3GB, a pozostali po nieudanych próbach
wracali do konfiguracji początkowej. Z życzliwym sprzedawcą wykonaliśmy
podejście: 4GB (2+2) - power ON - zgłosił się BIOS i ulga - są 4GB. Startuje
Vista, niestety po kilku sekundach BSOD i natychmiastowy reset. No to może
chociaż 3GB (2+1) - to samo, podobnie 2GB (2+0). Sprawdziliśmy jeszcze kilka
innych modułów - bez rezultatu. Pogodziłem się, że akceptowane są wyłącznie
moduły 1GB. Miesiąc temu na kilka dni wpadł mi w ręce laptop HP z 4GB.
Wykorzystałem okazję i ponowiłem eksperyment - efekt identyczny jak poprzednio.
Może system 64-bitowy pomoże? Tonący brzytwy się chwyta, nic z tego.
Zrezygnowany wykonałem na koniec jeszcze jedną próbę: 3GB, zupełnie przypadkowo
w kombinacji (1+2) i euforia - udało się - są 3GB. Pierwsze gniazdo/slot
akceptuje wyłącznie moduły do 1GB, drugie nie jest już takie wybredne.
Przysłowiowy finał wieńczy dzieło: oryginalny HDD 120 GB 5400 ustąpił miejsca
SSD Intenso 120 GB. Efekt końcowy przeszedł najśmielsze oczekiwania. Powolny
żółw zamienił się w szybkiego geparda. Całkowity koszt to niecałe 400 zł.
Posiadaczy Amilo Li2727 i chyba bardzo podobnych Li2732 oraz Li2735 zachęcam do
podobnej modernizacji. Naprawdę warto.