Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LED a oczka

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LED a oczka
From: "Marek" <trele@fele.kuku.pl>
Date: Thu, 22 Jan 2015 08:31:34 +0100

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości
news:m9ovrd$sg4$1@mx1.internetia.pl...
W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości
news:m9nvf4$enc$1@mx1.internetia.pl...
W dniu 2015-01-21 o 08:34, Marek pisze:

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości
news:m9m7pb$irk$1@mx1.internetia.pl...
W dniu 2015-01-20 o 07:41, Marek pisze:
Sony VAIO SVE1713Y1E
http://www.skapiec.pl/site/cat/17/comp/7183201#techniczne
lub
http://laptopy.benchmark.pl/test-laptopa/sony-sve1713y1eb.html

kupiles lapka za 4K i założyłeś ze miganie matrycy jest natywne? Dobry
klient z Ciebie ;)

  Zorientowalem się dopiero po jakimś czasie użytkowania (po około
miesiącu),
gdy po zmianie tapety pulpitu, zawierającej duże powierzchnie w dość
jednolitym
kolorze (np. niebo) i ustawieniu małej jasności (około 50%) zacząłem
dostrzegać
migotanie. Na początku podejrzewałem sterownik grafiki, ale z czasem
zorientowałem
się, że przyczyna jest sprzętowa (regulacja jasności podświetlenia
matrycy metodą
PWM przez układ KBC na płycie głównej), a nie software'owa.
  Jak minie gwarancja laptopa (jeszcze rok), to sobie przerobię matrycę,
bo wystarczy
drobna modyfikacja w sterowniku LED-ów w matrycy.

powtarzam: dobry z Ciebie klient. Masz zepsuty laptop a wmawiasz
sobie, ze ten typ tak ma.

Na jakiej podstawie kolega twierdzi, że laptop jest zepsuty? Nie jest
zepsuty, bo właśnie
że "ten typ tak ma", jak wiele innych z matową matrycą. Widzę, że ten temat
dla kolegi to nowość. Proponuję poczytać:

nie wiem co ma matowy ekran do migajacej matrycy.

Być może nie ma nic do tego, ale cóż ja mogę za to, że tylko w laptopach z
takimi
matrycami  znalazłem takie rozwiązanie, choć nie we wszystkich.

Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED

To nic niepokojącego, moja żona, jak twierdzi, też nie widzi migotania:) Zresztą
jak byś sobie dobrze poczytał proponowane ostatnio przeze mnie strony, to
byś się dowiedział, że tylko niektórzy to dostrzegają i to niewielki procent.

a sporo ich  widziałem

widać, że jednak nie tak sporo ;)

wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy "feature".

Też mnie to zirytowało, ale producent miał ku temu powody (niestety nie
korzystne
dla komfortu użytkownika), o których też można poczytać na wspomnianych
stronach.

W laptopie/monitorze jest układ zwany inwerterem (choc przy LED nie jest to stricte inwerter ale nazwa się przyjęła historycznie) i on zapewne jest uszkodzony. Wyglada przykładowo tak:
http://tinyurl.com/nfklofg
Celuje w wyschniete elki

Pudło. Proponuję zaznajomić się z dokumentacją matrycy:

http://tnijurl.com/n173hgel11/

a wtedy możemy podyskutować, czy coś jest uszkodzone, czy ten typ tak ma. :)

http://www.infobyte.hr/blog/134/ccfl-vs-led-screen-backlight-is-led-really-better/

http://carny.hubpages.com/hub/led-backlight-flicker

http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.htm

   Najpierw kolega pobawi się trochę laptopami i matrycami, ale od
środka (a nie tylko
klawiaturką i myszką) i z oscyloskopem, a wtedy dopiero stawia diagnozę,
czy laptop jest sprawny, czy nie.:)
  Jako ciekawostkę dodam, że niedawno w RTVEuroAGD naliczyłem chyba ze
4 laptopy z tym sposobem sterowania jasnością podświetlenia (200 Hz)
  Łatwo to można sprawdzić w sklepie machając przed ekranem np. długopisem,
widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić
na np. 30%).

To się zdecyduj, czy Twoj laptop ordynarnie miga, czy ma efekt stroboskowpowy.

 Kwestia indywidualna, czy 200 Hz dla kogoś to "ordynarne" migotanie, czy ledwo
zauważalne.
Dla mnie na tyle zauważalne, że przeszkadza w długotrwałej pracy i męczy oczy
(zresztą nawet
tym, co tego swiadomie nie dostrzegają)
 Co do efektu stroboskopowego, to kwestia metody jego zaobserwowania, czyli jak
wspomniałem,
np. przez machanie długopisem.

Bo to inne, zupełnie, sprawy

Jak to inne? To przecież normalne, że jeśli jest pulsujące źródło światła i
poruszamy w takim
świetle jakimś przedmiotem, np. długopisem, to będzie taki efekt stroboskopowy,
że powstanie
coś w kształcie wachlarza.
Kolega nigdy czegoś takiego nie zaobserwował, chociażby na dyskotece ze
stroboskopami?
A tu przykład z monitorem:

https://www.youtube.com/watch?v=ru474L8N15w

Dodatkowo trochę to nie uczciwy test bo tylko LED z PWM pozwala tak nisko obniżyć jasność podswietlenia. W przypadku sterowania rezystorem (tzw flicker free) nie uzyskasz porównowalnego przyciemnienia podswietlenia.

To akurat nie ma nic do rzeczy.

--
Pzdr.
Marek