Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Komputer na miarę

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Komputer na miarę
From: "R.e.m.e.K" <pcisdead@wirtualnapolskaPOPRAWNAWP.pl>
Date: Mon, 10 Nov 2014 20:24:24 +0100
Dnia Mon, 10 Nov 2014 19:59:20 +0100, Adam napisał(a):

> Chyba nie wiesz, co piszesz ;)
> Złożenie komputera to może nie jest duży problem.

OT chcial oddac kompa do "skladania profesjonalistom", zatem o tym pisalem
piszac o 10
latku.

> Ale są inne aspekty, np:
>
> - dobór płyta główna / RAM (który RAM, jaka architektura pamięci, jaka
> prędkość - bo nie zawsze największa to najefektywniejsza, czy obsługa
> dual- czy trple-channel, itp)

Gdzie tu jakas magia? Wybieram plyte a reszta jest w instrukcji i od plyty
wszystko
zalezy.

> - dobór płyta główna / procesor (czasem "prostsza" płyta główna lepiej
> współpracuje z konkretnym procesorem, dotyczy to zwłaszcza tegorocznych
> serii i5 i i7

co znaczy "lepiej wspolpracuje"? tym mnie serio zaintrygowales

> - optymalizacja ustawień BIOS (taktowanie, mnożnik, napięcia, interleave
> czy opóźnienia dla RAM)

Default - w 99% przypadkow dziala od strzalu dobrze

> - dobór HDD (nie wszystkie chipsety SATA dobrze współgrają ze wszystkimi
> HDD, czasem konieczna aktualizacja firmware HDD)

Przesadzasz, nigdy nie aktualizowalem firmwaru dysku poza SSD Samsunga, a
dyskow mialem
mnostwo. Byly co prawda jaja z uwalonymi firmwarami Seagate i IBMa kiedys, ale
incydentalne i wyjatkowe sytuacje. Standardowio sie tego nie robi.

> - podział HDD (zwłaszcza z sektorem 4k, zwłaszcza przy kilku OS-ach czy
> kilku partycjach)

Kto dzis dzieli dyski? W czasach, gdy waskim gardlem w kompie jest glownie dysk
zakladanie kilku partycji na jednym dysku jest jak dowiazywanie szyny kolejowej
do
sportowego auta.
Gdy chce sie wiecej przestrzeni to doklada sie dysk i formatuje.
A sektor 4k kazdy wspolczesny system wspiera z automatu.

> - ustawienia PCI a raczej obsadzenie kart rozszerzeń (dzielenie przerwań
> przez parzyste/nieparzyste gniazda PCI - nieznajomość może prowadzić do
> "dziwnych" przypadłości typu niemożność zainstalowanie sterownika
> dźwięku, problemy ze sterownikiem grafiki, itp)

To sie zdarzalo w czasach Win 98.

> - montaż mechaniczny (też bywają pułapki, np. wibracje DVD czy HDD,
> puszczenie kabli zasilających wzdłuż magistrali prądowych MB - poźniej
> "komputer sam się zawiesza" bo kable działają jak antena)

Kolejna bardzo powszechna rzecz... 0,1%? Litosci...

> Zbyt często widzę komputery niezoptymalizowane czy błędnie złożone, aby
> o tym nie uprzedzić. I nie dotyczy to jakiegoś marketowego chłamu "dla
> idiotów", ale czasami nawet zdarza mi się widzieć wsród markowych firm.
> Bywa, że zwykła wymiana pamięci z innym obłożeniem banków, optymalizacja
> ustawień BIOS i zmiana konfiguracji partycji na dysku potrafi zmienić
> benchmarki dość radykalnie.

Trzeba sie bardzo postarac, zeby kompa zdezoptymalizowac, czyli np. w BIOSie
wybierac na
pale opcje inne niz Default, partycje specjalnie i z premedytacja przesuwac,
zeby nie byly
zgodne z alignem, przestawiac pamieciom czestotliwosci i parametry pracy na
inne niz
domyslne. Wtedy owszem, jest co optymalizowac.

Reasumujac, zasadniczo masz racje, ale imho demonizujesz i wyolbrzymiasz
problemy,
zwlaszcza na technicznej grupie, gdzie kazdy mniej wiecej kuma co to mobo, bios
i pci.

--
pozdro
R.e.m.e.K