Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Stara płyta i dysk 3TB

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Stara płyta i dysk 3TB
From: "maX" <averwywal@interia.pl>
Date: Sun, 1 Jun 2014 23:26:21 +0200

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> napisał w wiadomości news:slrnlojcce.up1.write-only-with-spf@dns.media-lab.com.pl...
Pacjent ASUS M4N78-VM. Służy w domu jako mebel :) i czasami włączany obsługuje
dyski archium cyfrowego. Ma w sobie 4 HDD: 2TB+1TB+600GB(system)+500GB.
Miejsce nie jest z gumy i się skończyło - gromadzimy na nim zdjęcia w RAW i
obsługuje skaner do błon foto.

Dokupiłem do niego 3TB z zamiarem powiększenia archiwum (miał wejść zamiast
500GB). Niestety po podłączniu widać go jako 800GB
Upgrade bios do najnowszego (z 2010 roku) nie pomogło - tzn teraz mb widzi
wszystkie dyski jako 1.6TB :), ale win wstaje i widzi już prawidłowo - poza 3TB które nadal jest 800GB

System win 7 home pl. Zmiana GPT/MBR nic nie zmienia. Zmiana w bios SATA/AHCI też nic nie zmienia.

Dysk podpiąłem przez kieszeń USB2/SATA2 i podłączyłem do linuxa (aktualny debian/testing) - to samo 800GB
Przez tą samą przejściówkę do laptopa Macbook retina 2013 - to samo 800GB

Na win7 soft dostarczony przez seagate (dysk to st3000dm001) stwierdza że on nie umie gadać z
kontrolerem sata nvidia i ma w dupie mój dysk.

Wszystkie ww systemy operacyjne bez problemu obsługują GPT więc tu chyba nie jest problem. Z resztą mam pocięte mniejsze dyski w GPT z racji MBP i nie było z tym problemu.
Podejrzewam że winne są kontrolery SATA w płycie Asusa i w kieszeni USB.
Czy pomoże mi w uruchomieniu tego dysku jakiś nowszy kontroler SATA na pcie/pci?
Głównie zależy mi na odpaleniu dysku na kompie z archiwum.

I pytanie jaki ten kontoler kupić. Najlepiej żeby obsłuzył ze 2 dyski i nie był drogi - wolę
zainwestować w archiwum TB dysków niż w płytki drukowane :)

Taki kontroler będzie pewnie z tych droższych (niewykluczone że taniej wyjdzie wymienić płytę główną), zamiast dysku 3TB mogłeś wziąć 2TB. Asus ma do swoich płyty program "3TB Unlocker", ale twojej płyty nie ma na liście suportowanych (choć możesz spróbować, może zadziała): http://event.asus.com/mb/2010/disk_unlocker/