Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Procesor i7 a obsługa grafiki

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Procesor i7 a obsługa grafiki
From: "Leon Mazurek (inny)" <mazurek.leon@gmial.bez-spamu.com>
Date: Thu, 10 Apr 2014 20:30:44 +0200
"jg" pisze:

czy to chroni tylko podpiety przez to jeden dysk, czy tez np. plyte glowna?

ZAB-PC działa na takiej zasadzie, że zwiera tor 12V i 5V do masy, jeśli napięcia w tych torach przekroczy zadany margines. Chroni więc bezpośrednio wszystko co jest wpięte w te tory, a pośrednio i inne przez blokadę zasilacza. Często, ZAB-PC nie jest w stanie wytrzymać prądów jakie dają duże zasilacze i wtedy szlag trafia elementy ZAB-PC, ale w ten sposób, że palą się one zamieniając jednocześnie w stałą zworę co na stałe przywiera zasilacz.

"Chris" pisze:

> Jak chcesz chronić kompa top daj UPS-a a nie takie pieroły, to działa
> jak margnetyzery w samochodach.
> Zasilacz sam z siebie nie pali sprzętu co najwyżej puszcza przepięcie
> z sieci.

No cóż, nie mam czasu, żeby wykładać ci podstawy elektroniki, więc odpuszczam.

"BQB" pisze:

> często wystarczy wyschnięcie jednego kondensatora w zasilaczu,
> które spowoduje obniżenie się napięcia np +5V do +2V,
> za to wzrost +12V do np +30V, co właśnie spowoduje spalenie
> różnych elementów w kompie. UPS przed tym nie uchroni.

Najczęściej, szczególnie w starych zasilaczach, padały pojemności w układzie sprzężenia zwrotnego co powodowało pompowanie przetwornicy ponad miarę powodując wzrost wszystkich napięć, aż szlag trafiał całość, a na flaki szło zabójcze napięcie.

Leo.