Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Fri, 14 Feb 2014 23:57:44 +0100
Dnia Fri, 7 Feb 2014 22:32:23 +0100, maX napisał(a):

>>> 1. Kto koniecznie chce mieć lapa z 1 Gbit to takiego znajdzie bez

> Z reguły szukając danego sprzętu "odhacza" się najbardziej intersujące
> pozycje, a nie tą jedną jedyną. Więc jak już "grono wybrańców" liczy te 3
> czy 5 modeli to napewno któryś z nich ma sieciówkę 1 Gbit.

Szukając sprzętu - czy to dla siebie, czy dla znajomych - im w wymaganiach
bardziej wypasiona opcja, tym wymagania rosną. Nie tylko odnośnie wydajności
procesora, dostępnej pamięci operacyjnej, ale również wydolności interfejsów
sieciowych.

> USB 1.1 nie wystarcza większości. USB używa się często, natomiast niejeden
> użytkownik lapa (prawie) nigdy nie użył połączenia przewodowego. Ba, w
> niejednym desktopie nigdy nie zostanie użyta przewodowa karta sieciowa.

Bardzo odważna teza. Dlaczego? Dlatego choćby, że w kilku znanych mi
firmowych lokalizacjach owszem - z wifi można skorzystać. Jest to osobna
podsieć wyznaczona dla gości. Wyłącznie. Nie masz podłączenia kabelkiem?
Ups. No to masz problem. I tak - to jest Twój problem, że przychodzisz z
wykastrowanym sprzętem. :)

Zresztą - prywatnie w domu zrobiłem to samo. Wifi w sytuacji imprezy dla
znajomych - proszę uprzejmie. Tu jest SSID, tu są dane do logowania. Chcecie
się tędy dostać do internetu - proszę uprzejmie. Do mojej sieci? Proszę
uprzejmie. Kabelkiem. :D

> Tyle że kablem często podłącza się w ramach jednego pomieszczenia. A w
> obrębie tego samego pomieszczenia i bezprzewodowo uzyskasz maksymalny
> transfer.

I ile bezprzewodowo jesteś w stanie wycisnąć? Tak realnie przy dwóch /
trzech komputerach i sprzęcie typu router z access pointem za normalne
pieniądze (powiedzmy do 300 PLN).

> Tak jak w desktopach są karty sieciowe za 15 jak i za 150 zł, tak i w lapach
> są karty lepsze i gorsze. W lapie za 3000 zł wypadałoby dać tą lepszą i
> producent mając do wyboru wstawić do niego markową kartę 100 Mbit czy
> "budżetową" 1 Gbit wybierze tą pierwszą.

Na ogół jednak - przynajmniej z tego co patrzę - im bardziej wypasiona płyta
do desktopa, tym więcej daje. Choćby obsługa RAID. Najtańsze płyty nie mają,
potem jest 0, 1, JBOD, a w bardziej wypasionych są 0, 1, 5, 10, JBOD. Tak
samo ilość obsługiwanej pamięci. Generalnie sprawdza się zasada, że im
lepszy model bierze się pod uwagę, tym lepszy kodek audio, więcej portów
USB, więcej portów SATA itd. A tu kupujesz lapciaka biznesowego niby i
100Mbit Ethernet…

(ciach…)
> To nie ja, to rzeczywstość. Zawsze w razie problemów z połączeniem
> przewodowym zamiast dociekać czy przyczyną jest kabel, gryzienie się kart
> sieciowych czy jeszcze coś innego to - jeśli że nie zależy nam na szybkości
> połączenia, a jak już ustaliliśmy często nie zależy -  najprościej
> przełączyć sieć w wolniejszy tryb. Niemal zawsze problemy ustępują jak ręką
> odjął.

W sieciach, w których administrację załatwia się skończoną liczbą studentów
- tak.

[ Serce jest zakładnikiem, powiada stara mądrość. Lepiej go nie oddawać.   ]
[                                          (Pani, Glen Cook "Sny o stali") ]