Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Zestaw do oceny

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Zestaw do oceny
From: Raffaello <in.poland@or.something.else.ch>
Date: Fri, 27 Sep 2013 23:46:22 +0200
R.e.m.e.K wrote:

> Ja w tej chwili nie mam odpalonej wirtualki zadnej, a juz system z softem
> pozarl 6,5 GB. Zatem 8 GB to naprawde jak na dzis zaczyna byc malo. Przy
> zalozeniu, ze sie na kompie robi ciut wiecej niz oglada www i poczte ;-)

Uptime 15 dni pracy (nie licząc nocy, kiedy komp jest w uśpieniu)
"
# free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:      16432976   15716644     716332          0     498928    8937388
-/+ buffers/cache:    6280328   10152648
Swap:      4000148     153132    3847016
"

Jak widać, system sobie zeswapował aż 150 MB, ale po co to nie wiem, chyba tak
"kontrolnie" ;) Poza tym - 8 GB = cache danych uruchomionych programów.
Sama Opera w tej chwili zajmuje 4.2 GB i póki co działa stabilnie.

Tu nie chodzi tylko o to, że ten 1 GB RAMu spokojnie wystarczy na odpalenie
wirtualki serwera Linuksowego, a 2 GB pewnie na Windows Server 2012. Chodzi
jeszcze o to, aby programy/demony/usługi uruchamiane na nich miały gdzie
trzymać swoje dane, żeby nie musiały non stop grzebać pazurami po dysku,
swapować, czy doczytywać czegoś co często jest przetwarzane.
Gry w tej chwili zajmują po kilka GB, niektóre mają w wymaganiach nawet 6-8 GB
pamięci. Ale jeśli chcemy, aby uruchomienie gry nie wiązało się z
zeswapowaniem uruchomionych wcześniej programów, przeglądarek, dokumentów - to
niestety, ale trzeba mieć tej pamięci więcej.
Wiem, ze cena, że kosztuje - ale takiego kompa do pracy kupuje się raz na trzy
lata? Więc lepiej odżalować i zainwestować, bo to oznacza wygodę i komfort
pracy. Ta pamięć teraz to kilkaset złotych, ale potem to są sekundy, które
przeliczają się ostatecznie na godziny.