Re: tani komp - dobry wybor?

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Sat, 16 Mar 2013 18:42:50 +0100

W dniu 2013-03-16 09:39, Kosu pisze:

> No w艂a艣nie. Tylko jak wygl膮daj膮 te dyskusje? Kto艣 pyta, czy warto
> kupowa膰 SSD, to ilu reaguj膮cych pyta o spos贸b u偶ywania komputera?
> Czy nie jest tak, 偶e Ty by艣 po prostu napisa艂 "kup SSD
> i TotalCommandera, bo s膮 szybkie i pozwalaj膮 zaoszcz臋dzi膰 ogromn膮
> ilo艣膰 czasu, a TC ma 艣wi臋tn膮 licencj臋 dla u偶ytkownika indywidualnego"?

Na peciecie raczej wygl膮daj膮 mniej wi臋cej tak:
A: "Czy kupi膰 SSD taki, taki, taki"?
B: "Ty #@#@#@ reklamami karmiony. SSD to badziewie dla idiot贸w , nic nie
daje, kosztuje maj膮tek i natychmiast stracisz wszystkie dane". ;>

> Dla mnie TC jest bezu偶yteczny. Kropka.
Po linuksem nic dziwnego. Ale ile razu musz臋 korzysta膰 z
MidnightCommandera czy kt贸rego艣 z commander贸w graficznych pod gnome/kde
brakuje mi jego ekosystemu wtyczek i po prostu wygody/szybko艣ci - wtedy
widz臋 偶e jednorazowa inwestycja w jego licencj臋 warta by艂a ka偶dej
z艂ot贸wki z tych AFAIR 100 z艂 (kupowa艂em online od autora w czasach gdy
dolar kosztowa艂 poni偶ej 3 z艂). Podobnie jest z korzystaniem z HDD -
w艂a艣nie na drugim komputerze wrzuci艂em sesj臋 nagrywania DVD-R gierek
kupionych na Uplau (DigitalRiver daje tylko 30 dni na pobranie i lepiej
mie膰 tego backup na trwa艂ym no艣niku) - po przyzwyczajeniu si臋 do
korzystania z ma艂ego i taniego SSD jako no艣nik na system i podstawowe
programy korzystanie z HDD mechanicznego z jego op贸藕nieniami i
chrobotaniem nie jest komfortowe - nawet g艂upie aktualizacje przez
Synaptic ci膮gn膮 si臋 niemi艂osiernie przy porz膮dkowaniu tego wszystkiego
zast臋puj膮c/nadpisuj膮c poprzednie wersje.

> Z kolei pewien zysk pr臋dko艣ci w SSD doceniam, ale tylko dlatego, 偶e
> jedn膮 z podstawowych funkcji mojego kompa jest podtrzymywanie bazy
> danych (analitycznej tzn. do data mining, wi臋c puszczam do艣膰 z艂o偶one
> kwerendy). Ale na SSD nie przeszed艂em, bo s膮 po prostu za drogie, a tak
> u偶ywana baza danych zaje偶d偶a艂aby je w b艂yskawicznym tempie.

Jak co艣 bardziej intensywnego robi臋 na bazach to idealnie pracuje mi si臋
na 8 GB RAMdysku (to ma艂e bazy z paru lat pod firebirda). Oczywi艣cie
trzeba pami臋ta膰 o backupach pod koniec pracy.

> Ale chyba najbardziej irytuj膮 mnie takie 偶enuj膮ce argumenty typu
> "na SSD komputer si臋 szybko uruchamia" - 偶ywcem wyci膮gni臋te z reklam.
> Oczywi艣cie trudno mi oceni膰, czy autor jest g艂upi czy po prostu daje
> si臋 zmanipulowa膰 marketingowi, ale tak czy inaczej zareagowa膰 trzeba,
> bo oba zjawiska bywaj膮 zara藕liwe.

Musz臋 Ci臋 zmartwi膰 - to nie wyst臋puje tylko w reklamach, ale
rzeczywi艣cie mocno przyspiesza start systemu, a zw艂aszcza uruchamianie i
korzystanie potem z kilku aplikacji jednocze艣nie. Popracuj ze
2 miesi膮ce na systemie postawionym na SSD, a do HDD jako no艣nik
systemowy nie b臋dziesz chcia艂 wr贸ci膰. Oczywi艣cie jako magazyn danych HDD
mechaniczny, a jeszcze lepiej RAID HDD nie ma na dzi艣 konkurencji bior膮c
pod uwag臋 wsp贸艂czynnik cena/pojemno艣膰.
SSD za drogie? 170-330 z艂 na 64GB dysk systemowy i wygod臋 to za drogo?
To troch臋 tak jak rozmawianie z mi艂o艣nikami Maluch贸w czy Tico - to te偶
samoch贸d, ma 4 ko艂a i silnik i jedzie z puntu A do B. A wygoda lepszych
konstrukcji to tylko reklama.

> Tzn. dzielisz 艣wiat na ksi臋gowe i komputerowych nerd贸w? To gdzie s膮 np.
> naukowcy, analitycy, inwestorzy i in偶ynierowie? Tzn. ludzie, dla
> kt贸rych komputer jest podstawowym narz臋dziem, a kt贸rzy statystycznie
> ani z SSD ani z TC po偶ytku mieli nie b臋d膮? :)

        Na pewno nie siedz膮 w weekend czytaj膮c peceta ;>
Jakby艣 nie zauwa偶y艂 to usenet i pecet to grupa dla nerd贸w, animki itp.
to tylko lokalny folklor, a ludzie o kt贸rych pisa艂e艣 po prostu kupuj膮
gotowe, mocne workstation ...i cz臋sto nawet nie wiedz膮 jaki sprz臋t jest
w 艣rodku.

> Patrz臋 wy偶ej i po prostu nie widz臋 siebie w Twoim podziale.
> Zdecydowanej wi臋kszo艣ci populacji te偶 nie.

        Bo dla wi臋kszo艣ci populacji ten internet to piktogram na desktopie do
otwierania facebooka, GG i konta webmail na interii.
Ale tacy ludzie nie pytaj膮 tu o wyb贸r rodzaju dysku.

> Poniewa偶 wydaje mi si臋, 偶e masz ochot臋 na ci膮gn膮c膮 si臋 wymian臋 zda膰,
> od razu proponuj臋 to zako艅czy膰. Tylko na koniec prosz臋 o troch臋 szersze
> spojrzenie na 艣wiat :).

Swoje zdanie wyrazi艂em w Message-ID: <khshn4$f3t$1_at_mx1.internetia.pl>
reszta to tylko pe艂zaj膮cy temat na has艂o-wyzwanie do walki pt. SSD.

--
/MB