Re: tani komp - dobry wybor?

Autor: Kosu <Kosu_at_nospam.com>
Data: 16 Mar 2013 22:01:34 GMT

On 2013-03-16, Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com> wrote:

> Na peciecie raczej wygl膮daj膮 mniej wi臋cej tak:
> A: "Czy kupi膰 SSD taki, taki, taki"?
> B: "Ty #@#@#@ reklamami karmiony. SSD to badziewie dla idiot贸w , nic nie
> daje, kosztuje maj膮tek i natychmiast stracisz wszystkie dane". ;>

Nigdy nie widzia艂em tu takiej odpowiedzi.

> Po linuksem nic dziwnego. Ale ile razu musz臋 korzysta膰 z

Moim podstawowym systemem jest Windows. Linuxy tylko jako VM,
ew. zdalnie. I akurat pod linuxem regularnie u偶ywam MC, bo rzadko
mam potrzeb臋 otworzy膰 jakie艣 X'y. Pod Windowsem mi si臋 nie przydaj膮,
tzn. m贸j spos贸b u偶ywania komputera po prostu nie wymaga takiej
funkcjonalno艣ci.

> Jak co艣 bardziej intensywnego robi臋 na bazach to idealnie pracuje mi si臋
> na 8 GB RAMdysku (to ma艂e bazy z paru lat pod firebirda). Oczywi艣cie
> trzeba pami臋ta膰 o backupach pod koniec pracy.

No ja mam tak膮 baz臋 w okolicy 10 GB ju偶, a jak puszczam co艣 du偶ego, to
potrafi drugie tyle zapcha膰.

> Musz臋 Ci臋 zmartwi膰 - to nie wyst臋puje tylko w reklamach, ale
> rzeczywi艣cie mocno przyspiesza start systemu, a zw艂aszcza uruchamianie i

Ale偶 ja nie twierdz臋, 偶e nie przyspiesza. Tylko co to za zysk? To jest
chyba informacja dla uzale偶nionych od kompa, kt贸rzy wstaj膮 rano
w艂膮czaj膮 sprz臋t i gapi膮 si臋 na POST a potem na logo Windows, bo nie
mog膮 si臋 doczeka膰...

Ja nawet nie wiem jak d艂ugo startuj膮 moje komputery. Jest to czynno艣膰,
kt贸r膮 zazwyczaj robi臋 raz dziennie - pewnie podobnie jak wi臋kszo艣膰
populacji. No to co za r贸偶nica? Jak ju偶 kto艣 napisa艂 w w膮tku: wciska
si臋 POWER i idzie zrobi膰 kaw臋. Ew. gada z kolegami lub sprawdza
kalendarz. Chyba nikt (poza uzale偶nionymi) nie ma a偶 tak smutnego
偶ycia, 偶e sobie 30s nie potrafi jako艣 zagospodarowa膰.

No i powiedzmy sobie wprost: Windows z hibernacji na HDD wstaje w kilka
sekund.

Znowu - na ocen臋 mo偶e wp艂ywa膰 charakter pracy. Je艣li kto艣 serwisuje
sprz臋t, to ca艂y czas go resetuje, wi臋c dla niego ta minuta mo偶e by膰
troch臋 irytuj膮ca (albo i z 5 minut, je艣li jest zasyfiony grat).

Ale poniewa偶 wi臋kszo艣膰 ludzi to nie serwisanci komputer贸w, to
argument o uruchamianiu uznaj臋 za g艂upi. A je艣li nie g艂upi, to
wymuszony. To og贸lnie 藕le 艣wiadczy o SSD, bo kupujesz co艣 wci膮偶
dosy膰 awaryjnego i bardzo drogiego, a producent wpad艂 tylko na
argument o szybkim uruchamianiu.

M贸wi膮c inaczej: czy da艂by艣 si臋 nam贸wi膰 na 10-krotnie dro偶szy
samoch贸d, gdyby podstawowym przekazem sprzedawcy by艂a szybciej
reaguj膮ca klimatyzacja?

> 2 miesi膮ce na systemie postawionym na SSD, a do HDD jako no艣nik
> systemowy nie b臋dziesz chcia艂 wr贸ci膰. Oczywi艣cie jako magazyn danych HDD

Kiedy艣 pracowa艂em w domu (ale na SATA II, wi臋c mog艂em doceni膰 tylko
cisz臋), a teraz oko艂o 3 tygodni na po偶yczonym laptopie (o przepraszam:
ultrabooku...). I po prostu mnie nie porwa艂o - sorry.
R贸偶nica zbyt ma艂a, 偶eby uzasadni膰 wci膮偶 wysok膮 cen臋. Wr贸ci艂em do HDD
bez b贸lu.

> SSD za drogie? 170-330 z艂 na 64GB dysk systemowy i wygod臋 to za drogo?

Dla mnie tak. Potrzebowa艂bym (na systemy) przynajmniej 100GB i ju偶 robi
si臋 500 z艂, a to jest ju偶 kwota widoczna w domowym bud偶ecie.

3 dni temu zam贸wi艂em WD10EZRX za 250 z艂 (w艂a艣nie pod OSy). Gdyby
za tak膮 kas臋 da艂o si臋 kupi膰 np. Intel 320 100GB, to pewnie bym
si臋 zastanowi艂. Ale nie da si臋 i ju偶. Poza tym docelowo oczywi艣cie
chcia艂bym mie膰 systemy na RAID 1. No to ju偶 jest tysi膮c.

> To troch臋 tak jak rozmawianie z mi艂o艣nikami Maluch贸w czy Tico - to te偶
> samoch贸d, ma 4 ko艂a i silnik i jedzie z puntu A do B. A wygoda lepszych
> konstrukcji to tylko reklama.

Ale istniej膮 ludzie, dla kt贸rych wygoda lepszych woz贸w jest
rzeczywi艣cie ma艂o istotna. I istniej膮 tacy, dla kt贸rych lepsze
samochody s膮 zbyt drogie.

> Na pewno nie siedz膮 w weekend czytaj膮c peceta ;>

Ja czytam (g艂贸wnie z przyzwyczajenia, bo zasadnicz膮 aktywno艣膰 dawno
przenios艂em na fora).
Czasy komputerowego nerdowania ju偶 mi raczej dawno min臋艂y (cho膰 dzi艣
- przyznaj臋 - przez godzin臋 czy艣ci艂em wyka艂aczk膮 radiatory i mocowa艂em
wentylatory na gumowych ko艂kach :)).

> to tylko lokalny folklor, a ludzie o kt贸rych pisa艂e艣 po prostu kupuj膮
> gotowe, mocne workstation ...i cz臋sto nawet nie wiedz膮 jaki sprz臋t jest
> w 艣rodku.

Nie wszyscy, ale oczywi艣cie masz racj臋. I teraz pytanie brzmi: czy
szybki dysk bardziej przyda艂by si臋 analitykowi grzebi膮cemu ca艂y dzie艅
w bazie danych czy nerdom, kt贸rzy ca艂y dzie艅 dyskutuj膮 o wadach
i zaletach SSD? :) Jak偶e dziwny i niepouk艂adany jest 艣wiat ^^.

No.. p贸艂noc blisko - koniec gadania, pora do pracy :D.

pozdrawiam,
Kosu