Re: UEFI, GPT itd...

Autor: Leszek K. <leszek60.wytnij._at_neostrada.pl>
Data: Thu, 15 Nov 2012 11:41:26 +0100

Dnia Thu, 15 Nov 2012 10:49:14 +0100, Latet napisał(a):

> Czy polega to na wyborze w ustawieniach "biosu" płyty - czy będzie działać z MBR
> czy jako UEFi?

Według Asrocka wystarczy w kolejności startowania zamiast SATA:CD/DVD
wybrać UEFI:CD/DVD, wsadzić instalkę win7 i już można instalować na dysku
>2TB. W praktyce UEFI mogłem wybrać tylko na napędach USB a instalka nie
chciała założyć GPT.

> Z kolei na płycie bez UEFI (z 2008 r.) - próbowałem dziś istalować Win8 na dysku
> pustym, ale "zainicjowanym" jako GPT. Instalator kategorycznie odmawiał,
> twierdząc, że nie może zainstlaować systemu (win8 64-bit) na dysku z partycjami
> w stylu GPT. Najwyraźniej "widział", że na płycie jest stary BIOS, bo niby z
> jakiego innego powodu miałby odmówić zrobienia tego?

Można zainstalować system na GPT na dowolnej płycie działając trochę
naokoło. Najpierw instalujesz na dysku ze zwykłym MBR a potem przy użyciu
Paragon Migrate OS to SSD kopiujesz partycję na drugi dysk z GPT (nie
sprawdzałem - ponoć działa). Ale zrobiło się mocno NTG