Re: Jakie losy Blu-ray w pecetach?

Autor: I.Tichy <i.tichy_at_i.tichy.pl>
Data: Thu, 15 Nov 2012 11:17:38 +0100

Michal <dwiopiokult_at_dunflimblag.mailexpire.com> napisał(a):

>- lepszych i pewniejszych metodach archiwizacji danych (hdd, streamery,
>czy nawet DVD jednowarstwowe - bo pewniejsze od DVD9)

Dla mnie HDD nie jest wcale pewniejsze jesli chodzi o archiwum
Powiem tak - jak wypale prawidlowo (i dobra) plyte to mam
prawie pewnosc, ze za pare lat ja odczytam. W przypadku HDD
taka pewnosci nie mam, bo jest to urzadzenie mechaniczne, ktore
we wtorek wieczorem wylaczajac jeszcze dzialalo, ale rano juz
stuka w nim glowica. O tym, ze HDD jest niewiarygodne swiadczy chocby
fakt istnienia raidow i maciezy.

>jestem przekonany, że poza ludźmi którzy "dostali nagrywarkę z
>dobrodziejstwem inwentarza" w bardziej rozbudowanych gotowych
>konfiguracjach, większość kupowanych obecnie nagrywarek BD służy do
>powyższego u typowego Kowalskiego. Zaraz pewnie ktoś napisze, że to do
>nagrywania filmów z kamery FHD gdy latorośl stawia pierwsze kroki, ale
>bądźmy realistami ...praktyka jest zapewne nieco inna.

A wlasnie. U mnie BR sluzy wlasnie do archwizacji
zdjec w RAWie, poklejonych panoram w TIFach oraz (albo przede
wszystkim) do przetrzymywania filmow HD w formacie prosto z kamery/aparatu.
Mozna niby to skompresowac, ale za jakis czas pojawia sie nowe
algorytmy kompresji wiec oryginal zawsze warto miec. Niestety, to wszystko
zajmuje mase miejsca, a plytki BR sa idealne do przechowywania. I tak wychodzi
taniej niz kupno HDD, przy ktorym istnieje tez ryzyko utraty danych nie
tylko z powodu awarii, ale takze zwyklego skasowania/nadpisania.
Juz cos takiego kiedys przezylem - i strarcilem wszystkie dane.

>Napęd BD i to w wersji nagrywającej, a nie combo DVDRW/BDROM nawet za
>bardzo nie ma uzasadnienia do oglądania filmów z 2 powodów:
>1. to jest PC, a nie sprzęt AV, a więc w grę wchodzi niewygoda obsługi,
>głośność i energochłonność oglądania filmów BD w ten sposób - używanie
>do tego PC to trochę jak strzelanie z armaty do muchy.

Zgadzam sie.

>2. Pod alternatywnymi OSami o obsłudze filmów BD praktycznie można
>zapomnieć, a nawet pod dominującym MS Windows nie jest to wbudowane w
>system i wymaga zazwyczaj kupienia programu komercyjnego w cenie wyższej
>niż typowy stacjonarany odtwarzacz BD z jego wygodą obsługi.

Tu kaurat nie jestem pewien, sadze, ze zwykly WMP czy VLC to odtwarza.,

>Z przyczyn wskazanych powyżej IMHO u typowego Kowalskiego sens
>posiadania NAGRYWARKI BD sprowadza się w większości do kopiowania
>filmów. Poza niszowymi zastosowaniami nie ma to za bardzo uzasadnienia,
>o czym piszemy w tym wątku. To pośrednio skutek przeforsowania przez
>lobby filmowe BD w ostatniej wojnie standardów. BD był projektowany
>przede wszystkim na potrzeby filmów i jest IMHO zbyt mało pewny jako
>nośnik danych do backupu - to już wspomniane HD-DVD czy DVD-RAM jako
>nośniki danych nadawały się do tego o wiele lepiej, niestety nie zyskały
> [...]

Nie mam informacji, ze plytki BR padaja masowo. Poki co zadna mi nie padla
(odpukac), tak samo jak nie padaly CD czy potem DVD (chociaz swego czasu tez
byly glosy o niepewnosci przechowywania na nich danych)

>Poza tym napędy optyczne mają obecnie coraz mniejsze zastosowanie
>- jak patrzę po sobie to nie pamiętam nawet jak dawno nagrałem jakąś
>płytę DVDR - pewnie będzie co najmniej ze 2 lata. Nawet napęd DVD służy
>mi zasadniczo do odczytu płyt dołączonych do czasopism, bo gry czy
>oprogramowanie użytkowe kupuje się teraz zazwyczaj w wersji download
>(nawet nowy Win8 upgrade bardziej opłaca się kupić w wersji download
>za 129 zł bezpośrednio od Microsoftu niż płacić za tłoczenie nośników
>i koszty dystrybucji detalicznej kupując taką samą licencję w wersji z
> [...]

OK, plytki tez sa male wygodne do przenoszenia danych - teraz to sie robi
na pendrivach (zwlaszzca przy dzisiejszych ich pojemnosciach).
Malo elastyczne sa tez do dystrubucji oprogramowania (przy
szerokopasmowym internecie - chociaz tutaj warto podkreslic, ze
ten internet ciagle jeszcze nie jest wystarczajao szybki dla wiekszosci,
aby zasysac soft pojemnosci pelnej plytki BR - chociaz i to sie
pewnie niedlugo zmieni) Owszem, rola napedow optycznych
znacznie spadla w ostatnich latach, ale to wlasnie do archiwzacji
nadaje sie swietnie - bo nie musi byc szybka, a plytki sie nagrywa i odklada
w bezpieczne miejsce. I zapomina.

Ale jesli archiwizacja ma polegac na przenoszeniu z miesca na miejsce
np. filmow czy zdjec, to tak - HDD bedzie wygodniejsze zdecydowanie.