Re: Jakie losy Blu-ray w pecetach?

Autor: Michal <dwiopiokult_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Thu, 15 Nov 2012 10:03:52 +0100

W dniu 2012-11-14 14:02, I.Tichy pisze:

> Dlaczego od razu maniakami? Czy tylko w piractwie widzi Pan sens
> posiadania nagywarki BR?

A widzi Pan zakres? Nie neguj臋, 偶e s膮 ludzie wykorzystuj膮cy nagrywarki
BR w bardziej zgodny z prawem spos贸b, ale z przyczyn o kt贸rych piszemy w
tym w膮tku, tj. m.in:
- brak potrzeby posiadania nap臋du dla oprogramowania w dystrybucji na
tych no艣nikach na PC (nawet zwyk艂y nap臋d DVD staje si臋 coraz bardziej
zb臋dny w czasach gdy oprogramowanie w wersjach box zaczyna by膰
sprzedawane w postaci pustych pude艂ek z kodem do pobrania online, a
nawet MS zauwa偶y艂 ten trend i Win7/8 mo偶na oficjalnie i bez problemu
zainstalowa膰 z pendrive, o linuksach nawet nie wspominaj膮c bo tam jest
to od dawna).
- lepszych i pewniejszych metodach archiwizacji danych (hdd, streamery,
czy nawet DVD jednowarstwowe - bo pewniejsze od DVD9)
jestem przekonany, 偶e poza lud藕mi kt贸rzy "dostali nagrywark臋 z
dobrodziejstwem inwentarza" w bardziej rozbudowanych gotowych
konfiguracjach, wi臋kszo艣膰 kupowanych obecnie nagrywarek BD s艂u偶y do
powy偶szego u typowego Kowalskiego. Zaraz pewnie kto艣 napisze, 偶e to do
nagrywania film贸w z kamery FHD gdy latoro艣l stawia pierwsze kroki, ale
b膮d藕my realistami ...praktyka jest zapewne nieco inna.
Nap臋d BD i to w wersji nagrywaj膮cej, a nie combo DVDRW/BDROM nawet za
bardzo nie ma uzasadnienia do ogl膮dania film贸w z 2 powod贸w:
1. to jest PC, a nie sprz臋t AV, a wi臋c w gr臋 wchodzi niewygoda obs艂ugi,
g艂o艣no艣膰 i energoch艂onno艣膰 ogl膮dania film贸w BD w ten spos贸b - u偶ywanie
do tego PC to troch臋 jak strzelanie z armaty do muchy.
2. Pod alternatywnymi OSami o obs艂udze film贸w BD praktycznie mo偶na
zapomnie膰, a nawet pod dominuj膮cym MS Windows nie jest to wbudowane w
system i wymaga zazwyczaj kupienia programu komercyjnego w cenie wy偶szej
ni偶 typowy stacjonarany odtwarzacz BD z jego wygod膮 obs艂ugi.

Z przyczyn wskazanych powy偶ej IMHO u typowego Kowalskiego sens
posiadania NAGRYWARKI BD sprowadza si臋 w wi臋kszo艣ci do kopiowania
film贸w. Poza niszowymi zastosowaniami nie ma to za bardzo uzasadnienia,
o czym piszemy w tym w膮tku. To po艣rednio skutek przeforsowania przez
lobby filmowe BD w ostatniej wojnie standard贸w. BD by艂 projektowany
przede wszystkim na potrzeby film贸w i jest IMHO zbyt ma艂o pewny jako
no艣nik danych do backupu - to ju偶 wspomniane HD-DVD czy DVD-RAM jako
no艣niki danych nadawa艂y si臋 do tego o wiele lepiej, niestety nie zyska艂y
wi臋kszej popularno艣ci.
Poza tym nap臋dy optyczne maj膮 obecnie coraz mniejsze zastosowanie
- jak patrz臋 po sobie to nie pami臋tam nawet jak dawno nagra艂em jak膮艣
p艂yt臋 DVDR - pewnie b臋dzie co najmniej ze 2 lata. Nawet nap臋d DVD s艂u偶y
mi zasadniczo do odczytu p艂yt do艂膮czonych do czasopism, bo gry czy
oprogramowanie u偶ytkowe kupuje si臋 teraz zazwyczaj w wersji download
(nawet nowy Win8 upgrade bardziej op艂aca si臋 kupi膰 w wersji download
za 129 z艂 bezpo艣rednio od Microsoftu ni偶 p艂aci膰 za t艂oczenie no艣nik贸w
i koszty dystrybucji detalicznej kupuj膮c tak膮 sam膮 licencj臋 w wersji z
no艣nikami DVD 249 z艂).

--
/MB