Re: Jakie losy Blu-ray w pecetach?

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Thu, 15 Nov 2012 19:13:03 +0100

> - lepszych i pewniejszych metodach archiwizacji danych (hdd, streamery, czy
> nawet DVD jednowarstwowe - bo pewniejsze od DVD9)

A skąd wiadomo, że płyta Blu-Ray jest niby gorsza do archiwizacji danych niż
płyta DVD?

> Zaraz pewnie ktoś napisze, że to do nagrywania filmów z kamery FHD gdy
> latorośl stawia pierwsze kroki, ale bądźmy realistami ...praktyka jest zapewne
> nieco inna.

A ja właśnie po to kupiłem nagrywarkę BD. Gorzej, że jest bardzo krucho z softem
do authoringu na Blu-Ray. Zresztą samo przygotowanie materiału zgodnie ze
standardami też nie jest bynajmniej proste, a odtwarzacze są na te standardy
bardzo czułe.

> Napęd BD i to w wersji nagrywającej, a nie combo DVDRW/BDROM nawet za bardzo
> nie ma uzasadnienia do oglądania filmów z 2 powodów:
> 1. to jest PC, a nie sprzęt AV, a więc w grę wchodzi niewygoda obsługi,
> głośność i energochłonność oglądania filmów BD w ten sposób - używanie do tego
> PC to trochÄ™ jak strzelanie z armaty do muchy.

Prawda, ale nie do końca. Ja mam akurat dobry monitor i dobre słuchawki do
kompa, a telewizor mały i daleko. Na TV oglądam telewizję i filmy SD, ale jak
chcę obejrzeć dobry film HD, to robię to na kompie, aby cieszyć oko szczegółami
obrazu. Z tym, że nigdy nie oglądam filmu prosto z płyty, bo to niewygodne. Tak
samo jak w przypadku DVD - najpierw można zgrać zawartość płyty na HDD, a potem
oglądać bez słuchania hałasu napędu i bez "nerwów", że nie wiadomo kiedy wystąpi
zacięcie lub zwis.

> 2. Pod alternatywnymi OSami o obsłudze filmów BD praktycznie można zapomnieć

Dziwne, nawet pod Linuxami? A to dlaczego?

> a nawet pod dominujÄ…cym MS Windows nie jest to wbudowane w system i wymaga
> zazwyczaj kupienia programu komercyjnego w cenie wyższej niż typowy
> stacjonarany odtwarzacz BD z jego wygodą obsługi.

Nieprawda, zazwyczaj nie wymaga. Zwykle soft odtwarzajÄ…cy filmy BD jest
dołączany do nagrywarki/napędu combo. Ale i bez tego można to robić softem
darmowym.

> BD był projektowany przede wszystkim na potrzeby filmów i jest IMHO zbyt mało
> pewny jako nośnik danych do backupu - to już wspomniane HD-DVD czy DVD-RAM
> jako nośniki danych nadawały się do tego o wiele lepiej, niestety nie zyskały
> większej popularności.

Ale skąd ten pogląd o niskiej przydatności BD do archiwizacji danych?

Kilkanaście płytek BD (Verbatim) z danymi wypaliłem (LiteON iHBS112), jakość
palenia b. dobra (mówię tu o testach LCD i BIS wykonanych programem Opti Drive
Control), badam ich stan co jakiś czas, nic złego się nie dzieje. Wydają się
"trzymać" jakość tak samo dobrze jak DVD (choć oczywiście zdaję sobie sprawę, że
minęło za mało czasu, aby wyciągać wiążące wnioski).

Być może nawiązujesz nie do wpływu czasu, ale do ponoć mniejszej odporności BD
na uszkodzenia mechaniczne.

> Poza tym napędy optyczne mają obecnie coraz mniejsze zastosowanie

Co prawda, to prawda.

latet