Re: 3x 1GB DDR2 Dual Chanel AMD 780G

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Wed, 18 Jul 2012 23:57:31 +0200

W dniu 2012-07-18 19:44, m7marek pisze:
> Mam płytę GA-MA78GM-S2H na AMD 780G, a na niej 2 takie same 1GB DDR2,
> wiec działa w DualChanel. Co sie stanie gdy dołożę trzeci moduł 1GB,
> prawopodobnie nie taki sam, ale to samo CL i taktowanie,
> 1) czy będzie działać w Dual?

        To nie nForce2 - 3x 1GB na 780G - o DC zapomnij.

> jesli tak to:
> 2) czy przyspieszenie w zwiazku ze 128bitami jest na pierwszych 2GB, a
> dalej 64bity?

        Tu też się trochę pozmieniało od pierwszych DC i CPU jednordzeniowych -
domyślnym (i chyba najlepszym rozwiązaniem) jest tryb unganged - działa
to jak dwa kontrolery po 64bit każdy.
Podobnie działają zresztą 256/384 bitowe kontrolery kart graficznych -
też masz kanały po 64-bit i przełącznik krzyżowy.

> 3) czy wtedy wbudowana grafika kozystałaby własnie tylko z tego modułu

        Nawet jeśli przydzieliłbyś jej na sztywno 1GB (bez sensu IMHO na 3GB)
to i tak mam wątpliwości, że chipset traktuje jeden moduł z wydzieleniem
wyłącznie na potrzeby grafiki. Zresztą byłoby to mocno bez sensu -
akurat grafika potrzebuje dużych przepustowości, mniejsze znaczenie niż
przy pamięci operacyjnej mają opóźnienia w dostępie, a przy wydzieleniu
1 modułu ograniczałbyś grafikę do 64bit, bo przecież 1 moduł DIMM to 64bit.

> 4) a co jesli ten trzeci moduł bedzie 2GB?

        Dalej tak samo - wszystko działa i tak w Singlu.

> jesli nie:
> 5) a co jesli dołoże dwa moduły po 1GB to samo CL i taktowanie, ale
> jednak inne?

Loteria - trzeba sprawdzić. Większość płyt z serii 7xx i nie tylko
lojalnie zaleca IDENTYCZNE moduły ZWŁASZCZA przy obsadzeniu wszystkich
czterech. 4 moduły DIMM to i tak duże obciążenie dla kontrolera K10,5,
zwłaszcza w rewizjach C2 i starszych. Dopiero Phenomy C3 i nowsze nie
mają np: problemów ze stabilnością przy CommandRate 1T na 4 modułach (co
IMHO ma większy wpływ na wydajność w stosunku do 2T niż DC -
architektura K10,5 lubi bardziej krótki czas dostępu niż samą
przepustowość - to nie P4).

--
/MB