Re: ssd a truecrypt

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed, 18 Jul 2012 20:44:34 +0200

Dnia Tue, 17 Jul 2012 16:47:12 +0200, Rafal Lukawski napisał(a):

> Wiesz, osób wykorzystujących komputery do obróbki DTP wśród wszystkich
> użytkowników jest jakiś promil, innymi słowy żadna reguła nie jest 100%.

Zgoda. Podałem siebie i swojego kumpla jako przyład osób, które chętnie
widzą szybki dostęp do danych. Biorę jeszcze pod uwagę kilkunastu fotografów
(pół- i profesjonalistów, kilkunastu ambitnych amatorów), kilka osób, które
lubią się pobawić dźwiękiem. Ot - ten sobie w domu sety składa, ten przewala
RAWy bo lubi focić i lubi to obrabiać. Kolejny recenzje gier pisze. I często
w postaci wideo zrzuca fragmenty gameplay'a. Swoje (szczególnie przed
pierwszą - nawet nie obróbką - tylko kompresją) to waży. O tym, ile same gry
z dysku wciągnąć potrafią, to już nie mówię.

I teraz - zalety SSD są znane. Czas dostępu do danych, szybkość odczytu i
zapisu. Tyle tylko, że… I tak te kilkanaście osób, które się na SSD skusiło,
dane i tak trzyma na klasycznym dysku. PoczÄ…tkowy entuzjazm jest - wszystko
startuje błyskawicznie. Potem następuje lekkie otrzeźwienie. Bardzo szybko u
osób, które stosowały politykę: SSD na system, oprogramowanie i obrabiane
aktualnie dane, reszta na HDD. Padły pytania:
- ile zaoszczędzisz czasu na szybszym ruchomieniu programów?
- ile czasu stracisz na przewalaniu danych między SSD (te właśnie do obróbki
przeznaczone) i HDD (zrzut na późniejsze wykorzystanie lub zapis na
przyszłość)?

W kilkunastu przypadkach dość szybko okazywało się, że ludzie mają dosyć
żonglerki i dochodziło się do sytuacji: SSD na system i zainstalowane
programy, HDD na dane. Co z tego, że system startuje znacznie szybciej? Ile
razy dziennie restartuje się kompa? Ile razy dziennie zamyka się choćby
program pocztowy, przeglądarkę, czy soft do obróbki zdjęć, wideo czy audio?

Z drugiej strony - model zastosowań typowo domowych / biurowych. Przychodzi
do pracy np. asystentka prezesa firmy czy sekretarka. W zasadzie (przy
myślącym administratorze), to na dzień dobry wstaje system i wszystkie
potrzebne aplikacje - program pocztowy, przeglÄ…darka, Word, Excel. Tutaj
jeszcze niejednokrotnie masz sytuację, kiedy profil danego użytkownika i tak
przechowywany jest na sieciowym zasobie. Jaką korzyść ma się ze stosowania
SSD w końcówce klienckiej? Pracowałem na zlecenie w drukarni, sprzęt
wypasiony, jako systemowe dyski właśnie SSD. Uśmiechnąłem się pod nosem. Co
z tego, że Illustrator (przy Core i7, 12GB ram) wstawał mi błyskawicznie,
skoro wczytanie pliku z projektem (drobne 250 MB) odbywało się z dysku
sieciowego? I co z tego, że tam gigabitowa sieć była, jeżeli ten sam plik u
mnie w domu, wczytywany lokalnie z RAID0 na Core 2 Duo E8400 @ 3,9GHz i 8GB
ram po prostu szybciej był dostępny do obróbki?

W zastosowaniach domowych: system plus przeglÄ…darka, program pocztowy, dajmy
na to odtwarzacz muzyki, przeglądarka zdjęć, PDFów. Ale znowu - pierdyliard
zdjęć, muzyki, filmów - i tak będzie leżeć na klasycznym HDD. Z racji
stosunku pojemności do ceny. Co uzyska taki zwykły, domowy klikacz,
wrzucający zdjęcia swojego kotka, bądź obrabiający farmę na Facebooku? Ale
tak realnie poproszę. Pryszczaty młodzieniec backupujący internet i tak bez
klasycznego HDD się nie obejdzie. Porównanie cen za 1GB pojemności na SDD i
HDD jednak jest mordercze dla tego pierwszego rozwiÄ…zania.

Nie powiem, żebym się osobiście nad SSD nie zastanawiał. Z drugiej strony -
od ładnych kilku lat podejście mam takie, że dysk / partycja systemowa
obsługiwać ma tylko i wyłącznie system oraz zainstalowane aplikacje. Dane
użytkownika - jeżeli tylko są w postaci plików w "Documents and Settings"
czy "Users\Konto\AppData" - przerzucam na inną partycję. Kupować dwa dyski
SSD na ten cel? Ekonomicznie to tak średnio wychodzi jednak. Uzyskać komfort
pracy pt. szybkie uruchamianie programów plus szybkie wczytywanie danych
metodą SSD + dane na dwóch dyskach HDD spiętych w RAID0? To dlaczego nie
zostać przy HDD spiętych w RAID0, a zamiast SSD kupić kolejny, klasyczny
dysk na backp (nie, żebym już backupów nie robił)?

Ja przy okazji mam ten komfort, że mam stacjonarny sprzęt. 6 portów SATA na
płycie głównej + 4 z dodatkowego kontrolera - no możliwość manewru jest. Ja
osobiście potrzebuję szybkości dostępu do danych i pojemności. SSD daje mi
tylko szybkość. Pod warunkiem, że dane właśnie na nim będą składowane. I tu
jest problem kolejny w moim przypadku:
- źródłowe pliki do wykonania testowego projektu wciągnęły mi 6,2GB
- pierwsze trzy projekty (z plikami linkowanymi bezpośrednio ze źródłowych
katalogów) to kolejne 0,85 GB. W trzy dni.

I to jest drobny pikuś w stosunku do tego, co miałem do obrobienia plus
wyjściowe dane przy dziennikarskiej robocie - testy sprzętu /
oprogramowania. Dwa tematy, obejmujące źródłowe grafiki, zrzucone
screenshoty, fragmenty gameplay'a zrzucone w postaci wideo - 71,5 GB. Tak po
prostu. W niecałe dwa miesiące. Liczmy nawet, że tego jest na dwa miesiące
60GB. Rocznie wyjdzie 360GB lub więcej. O montażu wideo na profesjonalnym
poziomie, to już nawet nie chcę myśleć.

Znowu zadam pytanie - co mi da SSD, na którym postawię system i użytkowane
oprogramowanie? Jak polepszy mi siÄ™ komfort pracy?

> W tym modelu być może (bo nie testowałem) interesujący mógłby być Smart
> Cache (czy jak to się zwie) Intela, gdzie SSD służy jako inteligentny
> cache przechowujący dane, do których statystycznie dostęp najbardziej
> zwalnia prace. Nie zwiększy to ciagłego transferu z talerzowca (od tego
> masz raid 0 i raid 1+0 itp), ale zwiększy, jezeli jednocześnie będą seeki

Co nie zmienia faktu, że jest to swego rodzaju proteza. Rzeczywistość w
sumie wyglÄ…da raczej tak:
- SSD - szybkość odczytu danych kapitalna, stosunek ceny do pojemności
tragiczny, zachowanie po spięciu w RAID?
- HDD - szybkość odczytu pojedynczego dysku taka sobie, spięcie w RAID
wyniki poprawia nieźle, stosunek ceny do pojemności dalej jednak korzystny,
pomijając dyski Green w zasadzie większość 7200rpm SATA napędów w RAIDy
można spinać bez specjalnych problemów.

> Powiedziałbym tak, Truecrypt marudzi na SSD, bo ich software nie jest
> dostosowane do tego sprzętu (zresztą przy tworzeniu SSD targetem raczej
> nie byli użytkownicy truecrypta). To przecież nie działa jak HDD. Kiedyś
> się może staną bardziej kompatybilne... kiedy, trudno powiedzieć.
>
> Nie stosowałem, może mechanizmy szyfrowania wbudowane w OS są tu
> bardziej odpowiednie?

Nie wgryzałem się w temat, ale:
- BitLocker (popraw mnie, jak nazwę pozajączkowałem) od którego poziomu
wersji Windows jest dostępny?
- TrueCrypt jest za darmo jednak…

[ Prawda, nawet gdy dotyczy rzeczy drobnej, przekracza niepewne poglÄ…dy    ]
[ na zagadnienia naprawdę wzniosłe.                    (Leonardo da Vinci) ]