Re: Mackintosh (czy można żyć bez oddychania?)

Autor: Przemysaw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed, 27 Jun 2012 21:39:33 +0200

Dnia Wed, 27 Jun 2012 18:53:19 +0200, Tom01 napisał(a):

> Ostatnie zdanie, plus na siłę szukanie filozofii windowsowej daje skutek
> jak w drugim zdaniu. ;)

Tomek - ja sobie zdaję sprawę z odmienności interfejsu. Odpalając czasami
Kubuntu Live (najczęściej w celu szybkiej i wstępnej diagnozy czyjegoś
komputera - czy problem jest sprzętowy czy z systemem) też sobie na pamięć
nie śmigam. Przyzwyczajenia najciężej zwalczyć - i tego nie kwestionuję. :)

> Parę ciekawszych przykładów:
> - Załóżmy, że masz na ekranie mało miejsca a korzystasz z informacji
> bedących w okienku częściowo przesłoniętym. Jeśli zechcesz przewinąć
> jego zawartość po prostu przewijasz nad nim myszką. W Win musisz
> najpierw ustawić na nim focus, co powoduje że wyłazi na wierzch i
> dopiero możesz przewijać.

Okno w tle 40tude Dialog z listą grup, na wierzchu okno z tworzoną właśnie
odpowiedzią. Przesuwam mysz na listę grup, nie aktywuję okna - przewijam
listę grup rolką myszyki.

Strona w Firefoksie faktycznie spod okna z wiadomością 40tude się nie
przewija. Ale - AFAIR - jest do tego pstryczek. Jak się dogrzebię gdzie, to
Ci napiszę. :D

> - Masz opcję do włączenia. W większości, po prostu zaptaszasz, czy
> naciskasz i ona jest już włączona. W Win musisz to jeszcze potwierdzić.

Wyjaśnij proszę o co Ci w tym punkcie chodzi, bo nie bardzo kojarzę.

> - Masz dużo okien, możesz porozrzucać je sobie po wirtualnych biurkach.
> Pomysł znany np z KDE ale perfekcyjnie dopracowany i pracuje się z
> przyjemnością.

Znaczy się pod Windows nie mam aplikacji do wirtualnych pulpitów? Really? Bo
długi czas korzystałem z VirtuaWin i całkiem sympatyczne to było. Wadą tej
konkretnie aplikacji było to, że zestaw ikon na pulpicie był wspólny dla
wszystkich pulpitów. Ale aplikacje sobie rozrzucałem po nich, jak chciałem.

> - Pracujesz, wyłączyli prąd. Włączasz system i masz wszystko co miałeś
> na pulpicie i prace aktualne a w sytuacji awaryjnej maksymalnie sprzed
> godziny. Bez zapisywania.

Taka prawie „hibernacja” w locie?

> - Pracujesz nad dokumentami. Praca zapisuje sie sama, ale nie jak
> autozapis z Windows tylko przyrostowo, czyli w każdej chwili masz
> wszystkie historyczne wersje dokumentu.

Rozwiązanie systemowe czy właściwe dla danej aplikacji? Z ciekawości pytam,
bo nie sprawdzałem, czy taki mechanizm w Windows jest lub też jak go pod
lufcikami uzyskać.

> - Natychmiastowy podgląd niemalże każdego znanego formatu pliku bez
> otwierania aplikacji macierzystej a nawet bez jej obecności. Spróbuj pod
> Windows podejrzeć *.psd bez Photoshopa.

Mogę w XnView? Mogę w IrfanView?
Tu wkraczasz na dość grząski teren. Przykład - dlaczego Microsoft zmuszono
do wypuszczenia wersji Windows bez Windows Media Playera, czy wyświetlania
pytania o instalację przeglądarki stron www, a Apple nie został ścignięty za
- AFAIR - domyślnie wrzuconego QuickTime'a i Safari?

> - Działające zarządzania barwą. We wszystkich aplikacjach i na dowolnej
> ilości ekranów, z których część może wymagać korekcji w LUT karty, część
> nie i dowolnie w czasie działania podłączanych i odłączanych. Spróbuj
> odłączyć drugi monitor pod Windows i sprawdź co się dzieje w LUT karty.

O zarządzaniu barwą wiesz o wiele więcej niż ja i chętnie się od Ciebie
uczę. Spytam tylko - czy pod Mac OS aplikacja nieobsługująca profili też
poprawnie je odczyta? Na zasadzie przeglądarki obrazków, która by default
uznaje sRGB, a dostaje JPG w CMYKu? Jeżeli system ją potrafi zmusić do tego,
by prawidłowo kolory wyświetlała - plus dla Mac OS. Nie zaprzeczę.

> Takich większych i mniejszych różnic są dosłownie SETKI. Jeśli się
> człowiek przyzwyczai, pozna i zacznie korzystać, to siadając do GUI
> Windows, ma sie wrażenie straszliwego prymitywizmu. Poważnie.

Setki? To ja chętnie poczytam o kolejnych kwestiach. :D

> Bo są takie rzeczy jak np Pogrom Płatnika który nie ma wersji na Maca.

Corel chyba też Mac OS olewa równo. Ciekawe dlaczego. ;D

> To tak samo jak w japcoku.

Znaczy się - Apple publikuje na swojej stronie instrukcję serwisową
MacBooka, w której znajdziesz kompletny opis jak owego MacBooka rozebrać na
czynniki pierwsze? Może źle szukałem, ale się nie doszukałem. :)

> Tyle samo do np na DELLa Precisiona.

No jakoś śmiem twierdzić, że niekoniecznie. Konkretne kwoty masz w mojej
odpowiedzi na inny post w tym wątku. :D

[ Imam: I have already prayed with the others. It is painless.             ]
[ Riddick: It is pointless.            (Richard B. Riddick, "Pitch Black") ]