Re: IBM T43 problem z dyskiem twardym

Autor: vcore <fiftyfive.pl_at_gmail.com>
Data: Thu, 17 May 2012 09:27:54 -0700 (PDT)

> W tej chwili jest to czyste zgadywanie, ale biorąc pod uwagę, że ludzie
> nie potrafili do tego notebooka podłączyć dysku SATA (zakładając, że tam
> jest SATA z przelotką SATA/ATA), mogę zgadywać że warunkiem wykrycia
> dysku są specyficzne dane zapisane np. na pierwszym/ostatnim sektorze.
> Gdy te dane są, przejściówka działa prawidłowo i wykrywa dysk.

A czy jest manualna możliwość dogrania tych sektorów?

> Na to też mogą wskazywać objawy o których piszesz. Jeżeli nie masz
> obrazu dysku (sektor po sektorze) szukałbym na sieci podobnych
> przypadków. Skąd taki pomysł - widziałem już tanie kieszenie
> 'szyfrujące', których szyfrowanie polegało na delikatnym przeliczeniu
> LBA, tak że po wrzuceniu do normalnego sprzętu partycje nie były
> widoczne (dysk jednak był).

Ta przejściówka ma już 12 lat, to najprostsze urządzenie jakie może być, kabel USB, zasilanie, mały układzik i wejście na dysk, wątpię by miało jakieś szyfrowanie.

> Inny przykład - pseudo raidy na chipsecie Intela, które konfiguracje
> zapisują na ostatnich sektorach dysku. bez tego raid nie jest widoczny.
> IBM zaś słynął z niestandardowych rozwiązań, innymi słowy szukałbym
> podobnych przypadków na sieci, być może wystarczy skopiować
> sektor/sektory na początek dysku i maszyna ruszy. Oczywiście jest to
> zgadywanie bo nie mam takiego sprzętu.

Szukałem po sieci podobnych problemów, osób które miały kłopoty z dyskami w tym modelu są setki, ale niestety większość problemów rozbija się o to że trzeba zaktualizować bios czy też dograć sterowniki do instalatora windows

> BTW. jak było wcześniej, czy dysk był widoczny np. w PC bez uprzedniego
> formatowania (tzn. czy partycje były widoczne)?

Tak, dysk był widoczny cały czas (gdy był tam ubuntu, gdy był tam "niepełnosprawny" windows, i po sformatowaniu również).

Obawiam się że źle postąpiłem usuwając ukrytą partycję z dysku, miała ona około 800MB ale nie miała żadnego systemu plików, nie byla widoczna na PC a jedynie w "zarządzaniu dyskami" ja usunąłem obie i zrobiłem zamiast nich jedną z systemem NTFS. Dysk ma tylko 20GB pojemności więc chciałem odzyskać nieco pojemności...