Re: IBM T43 problem z dyskiem twardym

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu, 17 May 2012 16:03:32 +0200

On 2012-05-17 13:34, vcore wrote:

> Ten dysk ma chyba interfejs ATA, a z tego co udało mi się wyczytać to w laptopie jest konwerter ATA/PATA czy coś w tym rodzaju...

> Zaraz spróbuję to zrobić ale czy to cokolwiek pomoże? Skoro dysk jest w ogóle nie widziany przez bios?

W tej chwili jest to czyste zgadywanie, ale biorąc pod uwagę, że ludzie
nie potrafili do tego notebooka podłączyć dysku SATA (zakładając, że tam
jest SATA z przelotką SATA/ATA), mogę zgadywać że warunkiem wykrycia
dysku są specyficzne dane zapisane np. na pierwszym/ostatnim sektorze.
Gdy te dane są, przejściówka działa prawidłowo i wykrywa dysk.

Na to też mogą wskazywać objawy o których piszesz. Jeżeli nie masz
obrazu dysku (sektor po sektorze) szukałbym na sieci podobnych
przypadków. Skąd taki pomysł - widziałem już tanie kieszenie
'szyfrujące', których szyfrowanie polegało na delikatnym przeliczeniu
LBA, tak że po wrzuceniu do normalnego sprzętu partycje nie były
widoczne (dysk jednak był).

Inny przykład - pseudo raidy na chipsecie Intela, które konfiguracje
zapisują na ostatnich sektorach dysku. bez tego raid nie jest widoczny.
IBM zaś słynął z niestandardowych rozwiązań, innymi słowy szukałbym
podobnych przypadków na sieci, być może wystarczy skopiować
sektor/sektory na początek dysku i maszyna ruszy. Oczywiście jest to
zgadywanie bo nie mam takiego sprzętu.