Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: T.V. <szukajcie_at_znajdziecie.pl>
Data: Tue, 8 May 2012 18:38:23 +0200

Dnia Tue, 08 May 2012 18:06:12 +0200, Rafal Lukawski napisał(a):

> Wszelkie raidy proponowalbym oprzec na systemie operacyjnym nie zas na
> tych tzw. pseudo-raid na plytach. Czasami troche wiekszy problem z
> instalacja, ale w uzytkowaniu znacznie mniej problemu.

Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

Systemy operacyjne w komputerze beda minimum dwa:
Linux (prawdopodobnie Debian lub Slackware)
oraz
Windows XP Pro 64bit, lub za jakis czas jak zdobede troche wolnej gotowki
to Win7.

Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.

> Intel wprowadza obecnie nowe procesory z nowymi gniazdami, gdyby mial
> takowe kupowac poczekalbym z 6 m-cy na do az się ustabilizują. Poza tym
> warto kupic komputer taki ktory sie potrzebuje, a nie taki, ktory kiedys
> tam bedzie sie rozbudowywac.

Niestety, ale 6 m-cy czekac nie moge, obecny komputer powoli przestaje
dzialac po ostatnich burzach ktore przeszly kolomnie i strasznie wariuje.
Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w
konsekwencji zwioche systemu :-)

> Jezeli nie bawisz sie w wirtualki wez ktoregos intela z koncowka K, nie
> ma zadnych blokad.

Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

> Goodram, kingston i pare innych, to wszystko to marki, ale ja np. jestem
> zadowolony

Tutaj akurat wybor jest prosty, kilka firm na rynku, osobiscie mam b. mile
wspomnienia z Kingstonami czy Kingmaxami - musial bym sprawdzic co mam
wsadzone. Wymiana od reki, nawet jesli kosc poszla w niebiosa po moich OC.

> F3 nie jest juz produkowany od dluzszego czasu. Tutaj pytanie co chcesz
> osiagnac. Przy wiekszej pojemnosci pomyslalbym nad hybryda HDD+SSD+
> wsparcie sprzetowe, ale to wymaga bodajze plyty na Z68

Co bede owijal w bawelne, na dysku ma byc kilka bajek, jakies fasolki i
inna "piracka" muzyka dla dzieci :-)

Dodatkowo kilka kont FTP udostepnianych poprzez linuxowa sambe, jakies
backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)

Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

> Karta musi byc bardzo dobrze dobrana z zasilaczem, poza tym to mile
> bestie, tak zwalniaja, ze przy pracy biurkowej nawet rakiety biora malo
> pradu.

Hmm, gier raczej nie bedzie, chociaz zastanawiam sie nad kupnem Diablo III
i poklikac ze znajomymi od czasu do czasu w weekend.

> Ja bym rozwazyl hybryde HDD+SSD ze wsparciem z plyty glownej. czyli tani
> SSD 32-64GB + rozpasany HDD 1-2TB. Bralbym WD Blue/Black o oczekiwanej
> pojemnosci.

Jak pisalem wyzej, 32-64GB SSD to troszke malo dla dwoch systemow,
szczegolnie jesli chcialbym kupic w przyszlosci Win7. Dla XP 15GB starczy,
dla linuxa juz ilosc RAM + partycja root, home... Dla Win 7 to 25-30GB do
wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

> To trudny temat, ja bym obecnie nie kupowal nowej podstawki /za duzo
> nowych ukladow, bugi itp/. Jezeli zas koniecznie chcialbym kupic nowy
> sprzet, to na sprawdzonej platformie. Mam jeszcze 775 (do gier
> uruchamiany od swieta (testowalem nawet w trybie 3d) i dla dzieci, do
> pracy laptop podlaczony do monitora).

Te nowe CPU to na jakiej podstawce (1155?), co to za procesory (te w
technologii 32mikrona)? W 10'000 rdzeni sie raczej pchal nie bede, wolal
bym by zmiejszyli procej produkcyjny do 15-20 mikronow, a 4 rdzenie to dla
mnie i tak jak narazie dostateczna ilosc.

> Kazdy intel ma obsluge grafiki wbudowana, czy plyta ma stosowne uklady
> to inna sprawa. W jednym wypadku przydaje sie (koszt tu nie powinien byc
> zauwazalny), gdy chcesz podlaczyc wiecej monitorow. np. 3

Hmm, to ciekawe, ostatnio jak skladalem PC to i5 chyba nie mial GPU na
pokladzie. Ale teraz - fakt, ze specyfikacji na stronie intela wynika, ze
nawet i5 ma juz GPU.

<ciach>

--
Pozdrawiam