Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Tue, 08 May 2012 18:06:12 +0200

Odpisze tam, gdzie moge odpisać.

> Interesuje mnie jedynie zakup:
> 1. Zasilacz (jakie firmy teraz trzymaja normy?);
> 2. Pł. glowna (tutaj mam największy problem, zastanawiam sie nad RAID 0, a
> dobrze by bylo jak by miala przynajmniej jeden kontroler IDE, bezawaryjna i
> wizjami na przyszlosc);

Wszelkie raidy proponowalbym oprzec na systemie operacyjnym nie zas na
tych tzw. pseudo-raid na plytach. Czasami troche wiekszy problem z
instalacja, ale w uzytkowaniu znacznie mniej problemu.

Intel wprowadza obecnie nowe procesory z nowymi gniazdami, gdyby mial
takowe kupowac poczekalbym z 6 m-cy na do az się ustabilizują. Poza tym
warto kupic komputer taki ktory sie potrzebuje, a nie taki, ktory kiedys
tam bedzie sie rozbudowywac.

> 3. Processor (2,8 - 3,3GHz);

Jezeli nie bawisz sie w wirtualki wez ktoregos intela z koncowka K, nie
ma zadnych blokad.

> 4. RAM (min 4GB, preferowane 6GB-8GB);

Goodram, kingston i pare innych, to wszystko to marki, ale ja np. jestem
zadowolony

> 5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);

F3 nie jest juz produkowany od dluzszego czasu. Tutaj pytanie co chcesz
osiagnac. Przy wiekszej pojemnosci pomyslalbym nad hybryda HDD+SSD+
wsparcie sprzetowe, ale to wymaga bodajze plyty na Z68

> 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
> opinie);

Karta musi byc bardzo dobrze dobrana z zasilaczem, poza tym to mile
bestie, tak zwalniaja, ze przy pracy biurkowej nawet rakiety biora malo
pradu.

> Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
> zauwazalna.

Ja bym rozwazyl hybryde HDD+SSD ze wsparciem z plyty glownej. czyli tani
SSD 32-64GB + rozpasany HDD 1-2TB. Bralbym WD Blue/Black o oczekiwanej
pojemnosci.

> Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
> płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?

To trudny temat, ja bym obecnie nie kupowal nowej podstawki /za duzo
nowych ukladow, bugi itp/. Jezeli zas koniecznie chcialbym kupic nowy
sprzet, to na sprawdzonej platformie. Mam jeszcze 775 (do gier
uruchamiany od swieta (testowalem nawet w trybie 3d) i dla dzieci, do
pracy laptop podlaczony do monitora).

> Pytanie3 - CPU koniecznie bez GPU na pokładzie (no chyba że koszt jednakowy
> jak innych procesorow z podobnym taktowaniem a GPU dorzucaja za frajer), po
> co mi płacić za i5 czy i7 z GPU jeśli planuję zakup oddzielnego układu
> graficznego.

Kazdy intel ma obsluge grafiki wbudowana, czy plyta ma stosowne uklady
to inna sprawa. W jednym wypadku przydaje sie (koszt tu nie powinien byc
zauwazalny), gdy chcesz podlaczyc wiecej monitorow. np. 3