Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Tue, 08 May 2012 20:15:42 +0200

On 2012-05-08 18:38, T.V. wrote:

> Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

Piszę o tzw. RAID, który oferują płyty SOHO. W sporej części RAID
wspomagany jest przez sterownik. W tym wypadku lepiej zastosować w pełni
software'owy raid (mniej problemów).

> Systemy operacyjne w komputerze beda minimum dwa:
> Linux (prawdopodobnie Debian lub Slackware)
> oraz
> Windows XP Pro 64bit, lub za jakis czas jak zdobede troche wolnej gotowki
> to Win7.
>
> Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.

Tym bardziej, szczegolnie, ze linux bez problemu obsluguje software-raid.

> Niestety, ale 6 m-cy czekac nie moge, obecny komputer powoli przestaje
> dzialac po ostatnich burzach ktore przeszly kolomnie i strasznie wariuje.
> Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
> od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w
> konsekwencji zwioche systemu :-)

Spoko, wyrazam tylko opinie. Generalnie gdy cos wchodzi na rynek,
preferuje odczekac jakis czas. Nie wykonujac obliczen matematycznych na
kosmiczna skale i3 czesto wystarcza. W tej chwili jezeli aplikacje na to
pozwalaja duzo zyskuje sie poprzez zwiekszenie liczby rdzeni.

> Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
> Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
> RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

Procesory Intel'a pozwalajace na swobodne podkrecanie czy zmiane
mnoznika maja ograniczone wspomaganie wirtualek. mozna po prostu z tego
zrezygnowac kupujac standardowy procesor z pełnym wsparciem wirtualizacji.

> Tutaj akurat wybor jest prosty, kilka firm na rynku, osobiscie mam b. mile
> wspomnienia z Kingstonami czy Kingmaxami - musial bym sprawdzic co mam
> wsadzone. Wymiana od reki, nawet jesli kosc poszla w niebiosa po moich OC.

> Co bede owijal w bawelne, na dysku ma byc kilka bajek, jakies fasolki i
> inna "piracka" muzyka dla dzieci :-)
>
> Dodatkowo kilka kont FTP udostepnianych poprzez linuxowa sambe, jakies
> backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)
>
> Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

Odnosnie dyskow - niżej.

> Hmm, gier raczej nie bedzie, chociaz zastanawiam sie nad kupnem Diablo III
> i poklikac ze znajomymi od czasu do czasu w weekend.

Przypuszczam wiec, ze każdy GTX z serii 400, 500 spełni Twoje oczekiwania.

> Jak pisalem wyzej, 32-64GB SSD to troszke malo dla dwoch systemow,
> szczegolnie jesli chcialbym kupic w przyszlosci Win7. Dla XP 15GB starczy,
> dla linuxa juz ilosc RAM + partycja root, home... Dla Win 7 to 25-30GB do
> wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
> lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

Nie to miałem na myśli, poprzez hybrydę rozumiem to, że płyta traktuje
taki SSD jako swoisty cache (jak w przypadku momentus'ow XT 2.5"), takze
32GB Cache + HDD moze działać dość wydajne (aczkolwiek nie testowałem -
nie mam takiej płyty)

> Te nowe CPU to na jakiej podstawce (1155?), co to za procesory (te w
> technologii 32mikrona)? W 10'000 rdzeni sie raczej pchal nie bede, wolal
> bym by zmiejszyli procej produkcyjny do 15-20 mikronow, a 4 rdzenie to dla
> mnie i tak jak narazie dostateczna ilosc.

technologia ma się nijak do podstawki, aktualnie najpopularniejsze to
własnie LGA 1155. Nie wiem czy intel będzie podtrzymywał tą serie (albo
inaczej - będzie, ale nie wiadomo jak długo) To firma komercyjna i zrobi
wszystko by maksymalizować zysk. Założyłbym, że przez rok będą dostępne
nowe układy na LGA 1155, a potem na pewno na rynku wtórnym. Biorąc pod
uwagę, że zużywalność CPU jest minimalna, będzie na pewno można przez
pare lat kupić mocniejszy procek na LGA1155.