Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Tue, 08 May 2012 23:29:14 +0200

W dniu 2012-05-08 18:38, T.V. pisze:

> Piszesz o sprzetowym RAID z oddzielnym sterownikiem?

Rafał pisał o RAID zOSa bez wsparcia płyty głównej/BIOS dla hostRAID.
Dalej coś mi mówi, że pod Windows nie może to być zrobione dla partycji
systemowej oraz jest ograniczone do licencji PRO/Ultimate/Enterprise, a
RAID5 z Windows to już odjazd w postaci licencji Server i Advaanced
Server. Dawno tego nie sprawdzałem, jak się mylę proszę o korektę.

> Systemy operacyjne w komputerze beda minimum dwa:
> Linux (prawdopodobnie Debian lub Slackware)
> oraz Windows XP Pro 64bit,

WinXP 64bit poza wirtualkami do testów możesz spokojnie skreślić ze
względu na wsparcie sterowników.
BTW:
Nadal jest dostępna wersja ewaluacyjna? Jak już chcesz coś z testowych
to już lepiej Win8 CP 64bit + tona nakładek wyłączających gdzie się da
to całe Metro kochane przez miliony userów ;>

> lub za jakis czas jak zdobede troche wolnej gotowki to Win7.

Daruj sobie raczej na starcie R6850, a daj normalny system. Teraz np: w
...Tesco widziałem Win7 Home Premium BOX (nie OEM, nie upgrade) za
375 zł. Takie oferty co jakiś czas się zdarzają.

> Podstawowym systemem do codziennej pracy bedzie jednak Linux.
Do czego? Tak się mówi, a sam piszesz z 40-tude w wiadomo jakiego
systemu. Z perspektywy czasu - ze względu na oprogramowanie do pracy:
jednak Win7 64bit + Debian na wirtualkę. Przy 2 monitorach i
odpowiedniej ilości RAM pracuje się tak doskonale (akurat mam system w
dokłądnie takiej konfiguracji: Win7 jako host, Debian 6.x 64bit na
VirtualBox jako gość) i po prostu nie chce mi się przeładowywać systemu
by odpalić drugi system jak trzeba na szybko coś zrobić, co nie ma
(darmowego) odpowiednika w sofcie pod windows.

> Niestety, ale 6 m-cy czekac nie moge, obecny komputer powoli przestaje
> dzialac po ostatnich burzach ktore przeszly kolomnie i strasznie wariuje.
> Upalila sie karta LAN i zasilacz, corka wylamala USB, ktore powoduje teraz
> od czasu do czasu zwarcie i blad nie wiem czemu karty dzwiekowej, a w
> konsekwencji zwioche systemu :-)

AM3+

> Wirtualki od czasu do czasu, czesciej emulacja oprogramowania
> Windowswowskiego na Linuxie, stad taki CPU i tyle, a nie mniej RAMu. Takze
> RAID 0 lub SSD jak wspominasz by SWAP mial lepszego buta.

> Tutaj akurat wybor jest prosty, kilka firm na rynku, osobiscie mam b. mile
> wspomnienia z Kingstonami czy Kingmaxami - musial bym sprawdzic co mam
> wsadzone. Wymiana od reki, nawet jesli kosc poszla w niebiosa po moich OC.

Jak nie oczekujesz rekordowego OC czy "kosmicznego wyglądu"
hestspreaderów to HyperX'y Kingstona są OK. Firma jak firma, poziom
średni, ale ma ten plus, że praktycznie wszyscy producenci płyt testują
je z modułami Kingstona, a po roku czy 1,5 można kupić kolejny dual kit
dokładnie z tej samej serii.

> Co bede owijal w bawelne, na dysku ma byc kilka bajek, jakies fasolki i
> inna "piracka" muzyka dla dzieci :-)
>
> Dodatkowo kilka kont FTP udostepnianych poprzez linuxowa sambe, jakies
> backupy i dyski dla serwera sieciowego (backup konfiguracji itd...)
>
> Oczywiscie oprogramowanie do codziennej pracy (LibreOffice, Gimp itd)

Czyli dowolny HDD. Na początek 1 TB mechaniczny, potem dołożysz 64GB SSD
tylko na system i będziesz zadowolony.

>>> 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
>>> opinie);

Pisałem już w innnym poście. raczej coś z GCN albo nV.

> Jak pisalem wyzej, 32-64GB SSD to troszke malo dla dwoch systemow,
> szczegolnie jesli chcialbym kupic w przyszlosci Win7.Dla XP 15GB starczy,
> dla linuxa juz ilosc RAM + partycja root, home... Dla Win 7 to 25-30GB do
> wylacznego uzytku dla niego (pisze tutaj o pracy przez najblizsze kilka
> lat, jak zacznie sie zasmiecac pierdolami)

Dla Windows 7 64bit? 60 GB SSD jest w sam raz by się nie ściskać (tracą
mocno na wydajności zapchane po brzegi). Debiana dasz na HDD mechaniczny
z własnym bootloaderem by się nie gryzły, a i tak z czasem będziesz
korzystał z wirtualizacji.
PRzerabiane osobiście - 30 GB nawet na 32bit Win7 HP to po 1-1,5 roku za
mało i dopycha się kolanem, przerzuca większe dane na inne partycje itp.
Wystarczy spojrzeć ile po takim czasie zajmuje WINSXS.

> Hmm, to ciekawe, ostatnio jak skladalem PC to i5 chyba nie mial GPU na
> pokladzie. Ale teraz - fakt, ze specyfikacji na stronie intela wynika, ze
> nawet i5 ma juz GPU.

Jeszcze raz: przemyśl AM3+:
1. CPU bez GPU,
2. Perspektywa upgrade
3. CPU od tanich jak barszcz do wydajnych 8-rdzeniowców/wątkowców.
4. Brak dylematów: odblokowany mnożnik vs sprzętowa wirtualizacja

--
/MB