Re: Ktory monitor

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed 23 Mar 2011 - 00:34:48 MET

Dnia Tue, 22 Mar 2011 23:44:29 +0100, MC napisał(a):

> Nie wiem, co uważasz za znośny obraz,

Wiesz - prywatnie mam EIZO S2432W i tu obraz jest dla mnie bardzo dobry.
Przewinęło mi się przez ręce kilka monitorów na matrycach VA i z lepszym lub
gorszym rezultatem dało się je w miarę sensownie ustawić.

> ale faktem jest, że wiele monitorów ma fabryczne ustawienia jasności na
> 100%.

Faktem jest.

> Znajomy fachowiec twierdził, że taki podjarany obraz lepiej wygląda
> w sklepie (coś jakby odpowiednik trybu demo w telewizorach).

Też tą informację potwierdzę.

> Ale jeśli chodzi o jakość obrazu, to ona nie spada przy skręconej
> jasności. Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie.

Bardzo szybko przy obniżaniu jasności dochodzi do coraz większych
przebarwień w kierunku którejś ze składowych. Dodaj do tego (z uporem
maniaka) wykorzystywaną regulację kontrastu kiepskiej równomierności
podświetlenie - i masz efekt końcowy. Na kilkunastu różnych monitorach na
matrycach TN, z którymi miałem do czynienia, wyglądało to tak, że schodząc z
poziomem jasności coraz mocniej widać było, że matryca jest jaśniejsza u
dolnej krawędzi. Owszem - było to ze dwa lata temu, ale od dłuższego czasu
na monitory na matrycy TN nawet nie patrzę - nie spełniają moich wymagań.

> Jeśli mowa o utracie odcieni, to zwróciłbym uwagę na sąsiedztwo czarnego. Są
> takie monitory, dla których nawet 5% szarości dalej pozostaje czarne.
> Wiadomo, że matrca TN nie oddaje wszystkich kolorów, ale te 5% to już
> przesada.

Widziałem takie, dla których poniżej 15% szarości to już był jeden odcień...

> I jeszcze do autora wątku. Teraz są bardzo modne supercienkie monitory z
> podświetleniem LED-owym umieszczonym na krawędziach. Lepiej nie iść za tą
> modą. LED-y od biedy (mówię o tzw. białych LED-ach z tańszych modeli) bo
> jest jeszcze jakaś korzyść z mniejszego zużycia prądu, ale z podświetleniem
> bocznym często bywają kłopoty z jednorodnością.

IMVHO przy matrycy TN problem z równomiernością będzie zawsze. Im tańszy
monitor, tym mocniej oszczędzano na jego konstrukcji - nie ma siły.

[ I didn't realize it was possible for a woman to be _unusually_ irritable.]
[                               (Gregory House "House M.D. 1x07 Fidelity") ]