RAID, AHCI, Native IDE?

Autor: Robert <rb_at_adresu.brak>
Data: Sat 05 Feb 2011 - 22:59:35 MET

W opcjach BIOSu mam do wyboru "tryby pracy" podłączonego dysku SATA:
RAID, AHCI, Native IDE. Wyczytałem, że AHCI wykorzystuje NCQ i umożliwia
hotswap. Kiedy jednak podłączę dysk w tym trybie to nie mogę monitorować
parametrów S.M.A.R.T. (dysk nie jest widoczny przez programy raportujące
statusy S.M.A.R.T). Przełączenie w tryb native IDE automagicznie usuwa
tę przypadłość, ale nie mogę korzystać z hotswapa. Pozostaje 3 opcja,
RAID, ale nie wiem dokładnie jak jej użyć, i czy nie skasuje mi
istniejących danych. Płyta to Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Podczas bootowania
pojawia się na chwilę możliwość wejścia do menu związanego z RAIDem a
tam opcje tworzenia czegoś (nie wiem o co chodzi).

Jak i czy jest możliwe podłączenie/skonfigurowanie pojedynczego dysku z
trybie RAID tak aby nie zostały usunięte istniejące na nim dane?

Robert