Re: Monitor-wzrok

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Tue 01 Feb 2011 - 17:41:44 MET

On Tue, 1 Feb 2011, the_foe wrote:

> odbiera frame w 1/75 sek wyswietla w 1/60 sek. Jak dobrze licze uklad
> monitora ma 1/300 sek "na zbyciu".

  I co z nimi robi? ;)

  Źle opisujesz, i Mariusz ma ubaw - zresztą podejrzewałem po Twoich
poprzednich postach że tak rozumujesz, ale brakowało kropki nad "i".
  Wynalazłeś transformator czasu, Nobla Ci przyznają ;>

  A fizycznie działa to tak: masz bufor. RAM. W monitorze.
  I do tego bufora z jednej strony zapisuje układ odczytujący dane
z toru sygnałowego karty graficznej.
  A z drugiej strony czyta to układ sterujący pikselami ekranu.

  Jeden pisze 75 Hz, drugi czyta 60 Hz.
  Zwyczajnie, NIESYNCHRONICZNIE.
  Oznacza to ni mniej ni więcej, tylko że nim "ekran" odmaluje cały
obraz, to "tor" zacznie już pisać treść drugiej klatki.
  I teraz możliwe są dwie metody działania:
- buforowanie jest podwójne, wtedy co któraś klatka obrazu będzie
  do pominięcia, i Twoje 15 Hz objawi się "szarpaniem" obrazu
  płynnie poruszających się obiektów z taką właśnie częstotliwością
- buforowanie jest pojedyncze, i wtedy w kolejnych obrazach
  w trakcie wyświetlania będzie następował "przeskok" na treść
  kolejnego półobrazu; efekt również będzie objawiał się "szarpnięciami",
  tyle że nie na całej powierzchni obrazu naraz - jeśli "odmalowanie"
  jest liniami rysowanymi z góry na dół kolejno od lewej do prawej,
  to pionowe krawędzie będą miały "uskoki" przesuwające się po
  1/4 ekranu w każdej klatce.

  Tak czy inaczej, przy niesynchronicznym buforowaniu obraz NIE
będzie wyglądał równie dobrze, jak bez tego efektu.

  I to samo występuje w samym komputerze - jeśli generowanie
klatek obrazu nie jest synchroniczne do jego wysyłania w tor.

> u mnie jest max 1280x1024 wiec interface przyjalby nawet do 85Hz

  Przyjąłby, ale źródłem nieporozumień jest fakt iż praktycznie
wszystkie monitory LCD *przez jakiś czas* były robione tylko
z niesynchonizowanym buforowaniem (i "odmalowywaniem" zafiksowanym
na 60Hz).
  I przyjmowanie za pewnik tezy że nadal tak jest :P
  Nie jest, nie może być - z tego prostego powodu że stereoskopia
z okularami migawkowymi wymaga "konkretnego" przełączania
obrazów, a "skoki" między obrazem oka lewego i prawego
mogłyby spowodować obrzucenie projektaktów czymś więcej
niż błotem ;)
  Muszą więc całą drogę przebyć synchronicznie (mogą byc opóźniane
na buforach, nawet o wielokrotność czasu klatki, ale synchronicznie
od początku do końca, z tą samą częstotliwością od aplikacji do
"odmalowania" na pikselach).

pzdr, Gotfryd