Re: Jaki cichy, stabilny zasilacz 300-350W?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Fri 12 Nov 2010 - 13:48:41 MET

W dniu 2010-11-12 12:25, knrdz pisze:
> Tak, dałem do kart graficznych i tylko zapomniałem dodać (bo myślałem że
> to oczywiste), że podane wartości dotyczą poboru mocy całego
> współczesnego komputera (z core i7 i 6 GB RAM) wyposażonego w daną kartę
> <http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-460-gf104-fermi,2684-5.html>.

Ciekawa rzecz gdyż właśnie mam podobny zestaw lecz kartę mam GT9800 z
biernym chłodzeniem. Przełożyłem do tego zestawu zasilacz z poprzedniego
komputera: 400W czy 450W (nie pamiętam już) Be Quiet. Tylko przez ćwierć
sekundy drgnął jakiś wentylator. Musiałem wymienić zasilacz na większy
(też tej firmy) i poszło. Tymczasem w/g tych wykresów tak być nie
powinno. Prawda?
Dodam, że mam i7 w wersji energooszczędnej - pobiera ok 90W. Zależało mi
na zbudowaniu cichego zestawu z biernym chłodzeniem procesora. Inny
model potrafi 120W ciągnąć i nie nadaje się do tego celu.

> Do tego pobór mocy w takich testach jest zwykle mierzony po stronie AC,

No i dobrze. Chodzi o moc komputera a nie tylko jakiegoś jego kawałka.

> więc w rzeczywistości zasilacze obciążone są jeszcze o 10-20% mniej, a
> przy obciążeniu mniejszym niż 20% maksymalnego nawet normy 80plus nie
> zapewniają wysokiej sprawności.

To prawda.

> Może się więc zdarzyć że przesadzenie z
> nadwyżką mocy nie obniży wcale głośności zestawu (bo zasilacze 300W i
> słabsze też mogą być bardzo ciche), a zwiększy zużycie prądu o 15% bo
> zamiast sprawności 80% będzie on osiągał zaledwie 60% nawet mimo
> posiadania certyfikatu 80plus.

Masz racje co do sprawności ale nie rozumiem wpływu na poziom hałasu. W
jednym komputerze mam wspomnianego Be Quiet o mocy 400/450W a w drugim
chyba 700W. Oba są całkowicie bezgłośne. Może ze stetoskopem coś bym
usłyszał.W/g mnie to ilość wydzielanego ciepła określa poziom hałasu -
bo wtedy wiatrak się włącza. Zasilacz o małej mocy obciążony w 90% daje
zdecydowanie więcej ciepła niż wstawiony w jego miejsce trochę
mocniejszy. Pomijam kwestie właściwej obudowy itp. Ona cuda może
zdziałać jeśli o warunki termiczne i akustyczne chodzi.