Re: Domowy NAS i przyległości

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 09 Sep 2010 - 16:50:36 MET DST

> Witam,
>
> Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
> z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
> obsługiwany via ssh.
>
> Priorytetem ma być cichość i energooszczędność, nie wydajność
> czy też rozmiary (choć wiadomo- lepsze mniejsze).
>
> Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
> choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
> przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
> brak RAID).
>
> Czy dobrym wyborem byłoby poszukanie jakiegoś starszego firmowego
> [...]

Witaj,

Pare faktów z rynku.

1. Popularne i tanie obudowu NAS (np D-Link ) są zazwyczaj b. wolne,
nawet na interfejscie Gbit.
2. są oczywiście producenci oferujący lepsze rozwiązania /np QNAP/,
urządzenia od razu gotowe do pracy, ale np. dla 4 dysków sama obudowa to
kilka tys zł /btw. sprzęt ten często oparty jest na atomie/

3. Jeżeli chodzi o Atoma, nie zgadzam się że płyty są drogie , gorzej z
obudowami (w szczególności ich dostępnością) - musza być dostosowane do
Twoich potrzeb.

Osobiscie korzystam z 3 opcji - płyta z Atomem 330, z 4 portami SATA +
karta PCIEx z 2 kolejnymi portami SATA.

Mam obudowe Chenbro na 4 dyski hotswap, do tego zwykły 2.5" SATA na
system + CDROM slim SATA ... jako CDROM :)

Działa o niebo lepiej od tanszych modeli QNAP'a, a o D-Linku nie wspomne
- transferu - 35-40MB/s, sprzęt z 4 dyskami 3.5 + 1 x 2.5 + CD bierze ok
30 W.

pozdrawiam
Rafał