Re: Zasilanie PoE na dużej odległości - większy zasilacz?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 25 Apr 2010 - 23:27:59 MET DST

Dnia Sun, 25 Apr 2010 17:40:43 +0200, Grzegorz Krukowski napisał(a):

> On Sun, 25 Apr 2010 13:25:31 +0200, Michal Kawecki <kkwinto@o2.px>
> wrote:
[...]
> 1. Jak kabel jest zbudowany na napięcie 350V (DC czy AC) to jest
> zbudowany i można go takim napięciem zasilić.

Może i można, na przykład do celów eksperymentalnych. Natomiast takiego
rozwiązania nie wolno stosować do zasilania urządzeń elektrycznych w
miejscach publicznych.
Z braku dostępu w tej chwili do stosownych norm proponuję zerknąć w
dopuszczalne zastosowania kabla UTP - o, tutaj na przykład piszą tak:

"Kabel UTP 4x2x0,5 kat.5e DRUT szary

UTP kat.5e

BUDOWA
Żyły: miedziane jednodrutowe o średnicy 0,511 mm (24AWG)
Izolacja: polietylenowa
Ośrodek: 4 pary skręcone razem

Zastosowanie:
Kable przeznaczone są do wykonywania instalacji wewnętrznych poziomych i
pionowych w sieciach teleinformatycznych nie narażonych na wpływ
zakłóceń elektromagnetycznych. Tory kabli kategorii 5e przewidziane są
do pracy przy częstotliwościach do 100 MHz, z przepływnością binarną do
1 Gb/s. *Kable nie mogą być stosowane do zasilania urządzeń
elektroenergetycznych*.

http://www.eph.pl/product/id/326,kabel-utp-4x2x0-5-kat-5e-drut-szary

> 2. Wydaje mi się, że w przepisach jest, że albo jest zakazane, albo
> należy unikać prowadzenia w jednej wiązce żył ,,energetycznych'' i
> ,,sygnałowych/sterujących'', a jeżeli jest to konieczne to było chyba
> wymaganie izolacji wzmocnionej lub podwójnej między tymi dwoma grupami
> żył.

W tym przepisie mowa jest o dopuszczalnej odległości kabli UTP od innych
przewodów energetycznych z uwagi raz na zakłócenia, dwa na brak
jakichkolwiek zabezpieczeń prądowych/napięciowych instalacji
przeznaczonej do przesyłu danych. Nie chciałbyś chyba, żeby monter,
który przyjdzie zmienić wtyczkę RJ-45 na kabelku, został porażony
prądem, bo jakiś idiota dopuścił pojawienie się napięcia 230V na
drucikach?

> 3. Na powierzchniach łatwopalnych i tak musisz stosować specjalne
> zabezpieczenia (np. rurki stalowe lub niepalne, może konstrukcja
> przewodu, specjalne niepalne mat. izolacyjne). Jak to idzie przez
> ,,normalny'' dom to nie jest to kosmiczna technologia - najprościej
> wpakować to w rurki stalowe. Jak myślisz, czy kable na drwenianych
> poddaszach są jakieś kosmiczne wykonania?

Takie przewody - o ile nie są poprowadzone w peszlach - muszą mieć
podwójną izolację wykonaną zgodnie z P/N. Poza tym muszą mieć trzecią
żyłę ochronną najlepiej rozdzielającą dwie żyły robocze (przy płaskim
przewodzie), powinny być wykonane w drucie a nie w lince, a cała
instalacja musi chroniona zabezpieczeniami nadprądowymi i bezpiecznikiem
różnicowym.

> 4. Jak zrobi zabezpieczenie zasilacza, który podaje napięcie do kabla,
> w sposób poprawny to nie ma niebezpieczeństwa porażenia większego niż
> w normalnym kablu.

Teraz piszesz o zasilaniu 12V czy o 230V w kablu, bo się pogubiłem?

> 5. Zastosowanie wyższego napięcia da mu taki zysk, że będzie miał
> mniejsze straty na przesył przy cieniutkim kablu. Inna rzecz, że nie
> wiem jak to mu będzie zakłócać transmisję, gdy to będzie prąd
> przemienny.

Oczywiście. Ale to się robi zgodnie z przepisami, a nie na pałę. Na
rynku jest mnóstwo urządzeń przeznaczonych do zasilania PoE napięciem
48V. Zasilanie takie jest w pełni kontrolowane przez elektronikę,
niedopuszczającą ani do przeciążenia zasilacza, ani nawet do pojawienia
się napięcia na kablu który nie jest zakończony urządzeniem zgodnym z
PoE.

Jak wygląda taka kontrola - przeczytaj sam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet#Stages_of_powering_up_a_PoE_link

> 6. I na miejscu pytacza bardziej bym się martwił co się stanie, jak
> będzie miał przebicie do kabli sygnałowych, przydała by mu się
> separacja kabla po obu stronach od elektroniki.

Ja zaś radziłbym mu poszukać dobrego adwokata.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/