Re: Pare pytan o dyski SATA

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 04 Apr 2010 - 22:08:36 MET DST

"PeJot" napisał:

> Dla mnie to zaskakujące - da się to jakoś zasymulować? Mam pod
> ręką HDD 120 GB,

Poniżej magicznej granicy 128 GiB, czyli nie wymaga on obsługi 48-bit LBA.
Dopiero dyski 160 GB takowej wymagały.

> jest on prawidłowo automatycznie rozpoznawany przez BIOS. Jeśli w BIOSie
> wpiszę ręcznie np. NONE, to dysk ma być rozpoznawany przez XP?

O, z tym to nawet śp. Windows 98 sobie radził, czasem takie ustawienie dla
drugiego dysku było wykorzystywane do tego, aby mała Winda przypisała
literki najpierw wszystkim partycjom pierwszego dysku, zanim zajmie się
drugim. Oczywiście takie ustawienie jest niedopuszczalne dla dysku
systemowego.

> Przy okazji - jest w BIOSie taka pozycja jak dysk użytkownika, wpisuje się
> liczbę
> głowic, sektorów itd. Na dysku który mam pod ręką takich informacji nie
> ma.
> Na stronie producenta taka informacja niby jest, ale ma się to nijak do
> tego
> co rozpoznaje BIOS. I dalej nie wiadomo jak duże jest tam ograniczenie.

Najlepiej ustawić wszystko na Auto a sposób adresowania na LBA. Jeśli BIOS
wykryje pojemność dysku prawidłowo - to dobrze, jeśli nie - to też żadne
zmartwienie, i tak będzie z nim gadać Winda a nie BIOS. Nawet w przypadku
dysku systemowego - wystarczy, że BIOS wystawi choćby 8 GiB, tak jest np. u
mnie. Nie jest tylko dla mnie do końca jasne, czy taka przejściówka SATA <->
PATA jest "przezroczysta" dla systemu.

> Myślałem że SATA<->EIDE będzie łatwiejsze do zastosowania.

Owszem, jeśli nie trafisz na jakiś chiński badziew. ZTCW takie przejściówki
bywają również dwukierunkowe, tak więc umożliwią zarówno podłączenie teraz
dysku SATA do aktualnej płyty, jak i w przyszłości dysk PATA do nowej płyty.
Ja konkretnego modelu nie doradzę, bo moje informacje pochodzą sprzed 3 lat,
ale może ktoś tu na grupie ma aktualne doświadczenia.

JoteR