Re: Pare pytan o dyski SATA

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Sun 04 Apr 2010 - 10:33:53 MET DST

"PeJot" napisał:

> 1. Jakość i żywotność współczesnych wewnętrznych HDD - czy z góry należy
> przekreślić jakieś firmy/typy, albo czego szukać a czego unikać ?

Każdy chyba producent zaliczył wpadkę z jakąś serią dysków, ostatnio był to
Seagate
Niezależnie od producenta należy unikać dysków z (za przeproszeniem)
Allegro.

> 2. Przez jakiś czas chciałbym w/w dysk ( SATA ) podłączyć do starego
> peceta ( EIDE ). Na alledrogo.pl jest multum przejściówek/kart które do
> tego służą. Znakomita większość jest jednak wpinana bezpośrednio w płytę
> główną, a ja potrzebuję dysk jako slave wpiąć w taśmę; drugi kanał EIDE
> mam już obsadzony dwoma napędami. Czy wobec tego trzeba szukać karty
> PCI/SATA ? Jak ona ma się do BIOSU komputera ? Ma szansę toto pracować ze
> starym pecetem ( Athlon 2000XP, pod WinXP )?

O tych przejściówkach była tu łońskiego roku dyskusja, przejrzyj archiwum
grupy. Generalnie jest to loteria, której wynik zależy od tego, który
Chińczyk ją robił. Jeśli wydajność nie jest warunkiem absolutnie krytycznym,
a aktualna płyta ma USB 2.0, to może lepiej kupić interfejs USB <->
PATA/SATA, przyda się również w przyszłości po przesiadce na nowy sprzęt.
Natomiast jeśli ma to być dysk systemowy, to IMHO najlepiej (aczkolwiek nie
najtaniej) karta PCI z własnym BIOS-em.

> 3. Czy dyski 500 GB trzeba dzielić, czy Win XP obsłuży mi toto w całości ?
> Format trzeba będzie chyba jakimś zewnętrznym narzędziem zrobić.

Apage satanas. Trzymać się z daleka od wszelkich "zewnętrznych narzędzi" do
partycjonowania i formatowania, zwłaszcza tych linuksiarskiego pochodzenia.
Windows XP od SP2 w górę spokojnie obsłuży dyski do 144 petabajtów. Partycję
systemową najlepiej zakładać z poziomu instalatora XP, pozostałe z poziomu
graficznego Zarządzania dyskami. Unikać dysków logicznych na partycji
rozszerzonej. Podobnie jak spacji przed znakami przestankowymi ;-)

JoteR