Re: ASUS czy INTEL pod ma³y serwer?

Autor: Maciek \ <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Thu 10 Sep 2009 - 17:35:18 MET DST

On Thu, 10 Sep 2009 15:48:24 +0200, geyb <geyb@gazeta.pl> wrote:

>Choæ jestem od lat zwolennikiem linuksa lub *BSD, w firmie musia³em

Ja pracujê od lat g³ówniw na Debianie. Czasami RHEL czy SLES, kiedy¶
te¿ Solaris o na maszynach Suna-a trza by³o pracowaæ.

>postawiæ dwie maszyny na Windowsach. Jedna pracuje na SBS 2003 na
>licencji MOLP, za¶ druga, nowsza maszyna, na "zwyk³ym" 2008 w wersji
>64-bit. Pech, ¿e jest kilka do¶æ drogich aplikacji, które po prostu
>wymagaj± platformy MS ³±cznie z ichniejszym SQL-em. Przy koszcie

Dok³adnei ta sam sytuacja - 2 maszyny z aplikacjami na wybór których
nie mia³em wp³ywu. Mieszanka MSSQL, APS i czego¶ tam jeszcze robiona w
Argentynie i z supportem w Budapeszcie. Postawi³em maszyny, wrzuci³em
system i siê nie dotykam - jak co¶ pada to do supportu telefon ;-)

>wdro¿enia takiego softu zakup licencji na serwerowe Windowsy jest
>niewielki. A tam, gdzie aplikacje s± bardziej ludzkie, króluj± otwarte
>systemy, które jako¶ sprawiaj± wiêksz± frajdê... :) No, ale odeszli¶my

To ¿e systemy sa otwarte to nie znaczy ¿e darmowe. RHEL czy SLES albo
np. Mandriva siê k³aniaj±. Aplikacje pod nie tez niekoniecznie darmowe
s± - czêsto je¶³i zalezy ci na stabilnym ¶rodowisku produkcyjnym
wybierasz system z d³ugim supportem i stabilny a nei zawsze najnowszy.

>od g³ównego w±tku. Na serwery - markowe p³yty, ale nie marki typu asus,
>gigabyte itp, lecz intel, hp, dell, ibm... Serwer ma dzia³aæ niezawodnie
>i bez niespodzianek. Do takich serwerowych p³yt zazwyczaj masz wsparcie
>przez wiele lat (poprawki, drivery, bios, soft dla nowszych windows,
>gotowe rozwi±zania dla linuksa), listê kompatybilnych podzespo³ów itd.
>Sam sprzêt te¿ ciut lepszy - wy¿sza jako¶æ u¿ytych elementów pozwala na
>nieprzerwan± pracê przez ca³e lata.

Asus i Gigabyte te¿ robi± rozwi±zania serwerowe choæ ma³o popularne.
HP, Dell czy IBM ZTCP nie produkuj± p³yt tylko zamwiaj± u zewnêtrznych
dostawców. Z listy producentów doda³bym jeszce SuperMicro. Ich p³yty
g³ówne siedza w wielu serwerach Actina - 4 dostawca serwerów w Polsce
po "trójcy" IBM, Dell, IBM. A no i Tyan ze swoimi p³ytami serwerowymi
- mam je w sumie w ponad 30 serwerach z którymi mam w rózny sposób
styczno¶æ ³±cznei z pewnym klastrem obliczeniowym: 16 node-ów po 4
4-rdzeniowe Opterony. Razem 256 rdzeni do liczenia. ;-)

Zdrówko