Re: CF 300x porównywalna do HDD IDE co do szybkości?

Autor: Alojzy Zakalec <alojzy.zakalec_at_gmail.com>
Data: Sun 12 Jul 2009 - 23:29:57 MET DST

On Jul 12, 7:17 pm, Radosław Sokół <rso...@magsoft.com.pl> wrote:
> Że gwarancja przestaje obowiązywać w momencie wyjścia
> danego elementu z produkcji lub oferty producenta.

To wiesz, cóż to ma za znaczenie jeśli za jakieś 2 lata te CFy będą do
wyrzucenia! Pojawią się na rynku 2x szybsze, 4x pojemniejsze, i 2x
tańsze!

> A niektórzy, że Windows tak samo ;)

Nie no, niektórzy uważają, że linuks wymyślili lewaccy terroryści żeby
odebrać ludziom "American Way" ;)

> Wywołanie sync() *musi* skutkować zapisaniem danych na
> nośniku. Aplikacja wywołująca tę funkcję ma mieć pewność,
> że może "paść" lub wyłączyć komputer i dane się nie stracą.

Ale laptop na ogół ma cały czas baterię więc padnięcie kompa jest mało
prawdopodobne. A co do zawieszenia się to przypominam: mówimy tu o
linuksie!

> Z kolei systemy plików mogą na różne sposoby zarządzać
> pamięcią podręczną stron. Ext3 co 5 sekund zrzuca wszystkie
> dane na nośnik. Ext4 robi to dużo rzadziej (30-60 sekund)
> i w efekcie źle napisane aplikacje tracą dane w momencie
> zaniku zasilania lub zawieszenia się komputera.

eee tam! ja miałem na myśli ciekawsze systemy plików, jak jfs, xfs,
Bcrt - pierwsze 2 mają pełną kontrolę użytkownika nad parametrami
buforowania (w ext3/4 tego nie ma) a Bcrt jeszcze dodatkowo ma
wbudowaną kompresję w locie (znacznie wydajniejszą niż Ntfs) co
jeszcze dodatkowo przyspieszy szybkość zapisu na flaszowym "dysku"!

> Oczywiście ext3 i ext4 honorują odwołania do sync() i ap-
> likacja ma wybór, czy zrzuca dane natychmiast sama, czy
> czeka na system plików.
>
> Wydłużenie okresu zrzucania wymagałoby zastosowania jakie-
> goś dwupoziomowego systemu plików działającego jak RAM-dysk
> z drugoplanowym buforem na nośniku fizycznym.

Już jest takie rozwiązanie, nazywa się AUFS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aufs
http://aufs.sourceforge.net/
Jest to nakładkowo-kombinowany system gdzie na fs na konkretnym
nośniku fizycznym nałożony jest wirtualny fs rezydujący w RAM, na
początku ten w RAM ma wielkość 0MB bo jak system coś czyta to czyta
bezpośrednio z fs na fizycznym nośniku. Dopiero jak system coś chce
zapisać to ten zapis trafia właśnie do tego fs na RAM - i tam właśnie
zmienione i nowe pliki są przechowywane - aż do momentu kiedy
użytkownik zażąda uaktualnienia zmian na nośniku fizycznym (dysku)!

Czyli działa to podobnie jak ten EWF z wXP, i o to przecież chodzi, no
nie?

> Nie wiem, czy się tak opłaca kombinować.

Chodzi ci o czas? (Bo pieniądze tu nie są potrzebne.) Przecież dla
ludzi związanych z IT to bardzo potężne narzędzia i warto je lepiej
poznać! A najlepiej człowiek się uczy... bawiąc się, no nie?

> To nie jest takie istotne w sumie. Różnice nie są wielkie.

Zaraz... Normalne 2.5" HDD o 5400om biorą ~2.5W, najnowsze z 7200om
już >5W, SSD Transcenda ~1.5W a 2xCF ile może pobierać?

Można zaoszczędzić ~2W, fakt że nie za wiele, szczególnie w
zestawieniu z CPU co normalne biorą po ~40W. Wyjątkiem jest Atom co
pobiera 5W ale jest wolny. Ale jak się te szybsze procki przepuści
przez undervolting i cpufreq_governor=ondemand to faktyczne zużycie
mocy przez to co dotychczas brało 40W spada do ~10W...
A przy tym już owe 2W mogą być nie do pogardzenia...