Re: odkurzacze

Autor: Papa Smerf <Papa_at_zagurami.zalasami.trala.la>
Data: Wed 08 Jul 2009 - 12:56:04 MET DST

Órzytkownik "BartekK" napisał:
> Kolego, to nie jest kwestia tylko jednej liczby "watów odprowadzonych".
> Podałem ci przykład kaloryfera olejowego, ale widzę że nie zrozumiałeś
> aluzji.

nie zrozumiałem, bo aluzja była kiepska (kaloryfer odprowadza spore moce,
ale jego temperatura dla sprzętu elektronicznego jest nie do przyjęcia!:O)

> W komputerze musisz schłodzić procesor o powierzchni ~2cm^2 oraz jeszcze
> mniejszy czipset (i czip grafiki), utrzymując ich temperatury na
> przyzwoitym poziomie 40-50'C maks.

we wzmacniaczu 2x200W masz podobną powierzchnię końcówek mocy do chłodzenia,
a temperatura 50stopni to też max, róznica jest taka że konstruktorzy
wzmacniacza bez problemu poradzili sobie z odprowadzeniem kilkakrotnie
większej mocy ciepła bez wiatraków, wyjacych i wciągajacych śmieci z
powietrza!:O)
moją aluzję zrozumiałeś?:O)

> W wzmacniaczu audio chłodzone są albo scalone wzmacniacze, albo 2-4
> tranzystory mocy (na kanał). Tak czy inaczej są to obiekty duże, i odporne
> na temperaturę pracy 125'C (czasem 150'C)

i tu baardzo sie mylisz, zarówno w procesorach, jak i we wzmacniaczach masz
tranzystory, fakt ze są one w stanie wytrzymać te 100, czy nawet 150stopni,
to jednak to są temperatury graniczne, czyli baaardzo zmniejszające ich
żywotność!!!
normalnie wzmacniacz nagrzewa radiatory do max50stopni, tak jak w PC
dodam że we wzmacniaczu mocy radiator pełni dodatkowo funkcję obudowy i
jego temperatuta nie może przekraczać 50stopni, bo byś się poparzył!:O)

> Czy teraz widzisz różnicę, skąd jedno może a drugie nie może "mieć
> mniejsze i bardziej bezproblemowe chłodzenie? Gdy możesz dopuścić 3x
> większą temperaturę, to możesz dać 3x mniejszy radiator albo zrezygnować z
> wentylatora...

nie rozumiem, wiec mi wytłumacz jak to jest że wzmacniacz o kilkakrotnie
większej mocy niż PC, ale identycznej powierzchni chłodzonej i identycznych
temperatutach, można skutecznie chłodzić bez wiatraków-odkurzaczy a PC
nie?:O)
na dodatek ten wzmacniacz można wepchnąć do pudełka też kilkakrotnie
mniejszego niż PC, cuda tuska?:O)