Re: Przenosne HDD

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sat 25 Apr 2009 - 15:17:40 MET DST

W dniu 25.04.2009 14:36, Netx pisze:
> NTFS tak łatwo nie pada bo ma jakiś "journal" czy coś w tym rodzaju.

Wybacz, ale piszesz "jakiś journal" (co sugeruje, że nie wiesz
jak to działa) a zaraz obok autorytatywnie stwierdzasz, że
"NTFS tak łatwo nie pada z tego powodu". To niezbyt wiarygodne :)

> Kiedyś dla zabawy robiłem sobie eksperymenty z odłączaniem dysku z NTFS
> em przez wyjęcie wtyczki w 3 sekundy po zakończeniu kopiowania i ciężko
> było "załatwić" NTFS. Można by poeksperymentować z odłączaniem zasilania
> dysku w trakcie zapisu, ale przypsuszczam że NTFS też by przeżył, może z
> koniecznością naprawy.

FAT też może takie rzeczy przeżyć. Kwestia czasów zrzucania
buforów i kolejności aktualizacji metadanych. Ale wierz mi:
wystarczy przekłamująca pamięć RAM, by rozwalić również NTFS.
Wystarczy zakłócenie danych na marnym kablu USB, by zrobić
z partycji NTFS sieczkę. Na koniec, wystarczy byle bardziej
perfidny wirus, by skasować wszystko, co na dysku z NTFS było
(a zapewniam, że z FATa łatwiej jednak coś odzyskać, niż z
NTFSa).

> To faktycznie możliwe aczkolwiek dysk wewn. musiałby paść dość niebawem
> po dysku zewn., bo inaczej przy kolejnym backupu można się zorientować
> że dysk zewn. padł.

Nie zawsze się robi kopie raz na kilka dni. W domowych warun-
kach -- częściej tak raz na dwa tygodnie albo miesiąc.

> W środowisku produkcyjnym to widziałem nawet streamer z biblioteką taśm
> i zmieniarką taśm. Ale do domu to się nie nadaje.

Ale dobrą, ciemną szafkę z archiwum kopii z ostatniego roku
na płytach DVD (robionych np. raz na miesiąc) warto mieć.
To nie kosztuje wcale dużo. A przeciętny użytkownik nie
generuje zazwyczaj więcej niż 4 GiB skompresowanych danych
(*danych* -- nie filmów czy muzyki, których strata w formie
elektronicznej jest co najwyżej niedogodnością, ale nie tra-
gedią).

Dla przykładu -- pełna kopia mojego domowego serwerka trzy-
mającego dokumenty *czterech* osób mieści się na dwóch pły-
tach DVD. Mieściłaby się na jednej, gdyby część dokumentów
archiwalnych przerzucić na osobne płytki i wyrzucić z kata-
logów domowych użytkowników.

> Bo robienie kopii na płytki jest niestety trochę niewygodne jeśli danych
> jest dużo, albo jak się często zmienia/porządkuje organizację plików w

Zdefiniuj "dużo".

|                 |  Politechnika Śląska                   |