Re: Przenosne HDD

Autor: Netx <user72cut-it-out_at_go2.pl>
Data: Sat 25 Apr 2009 - 14:36:55 MET DST

Użytkownik "Radosław Sokół" napisał:
> Tak? A jak właśnie sięgnął po dysk z kopiami, bo
> mu "padł"
> oryginał? A tu się okazuje, że w momencie
> ostatniego odłą-
> czania dysku z kopiami od komputera rozwalił się
> system pli-
> ków
NTFS tak łatwo nie pada bo ma jakiś "journal" czy
coś w tym rodzaju. Kiedyś dla zabawy robiłem sobie
eksperymenty z odłączaniem dysku z NTFS em przez
wyjęcie wtyczki w 3 sekundy po zakończeniu
kopiowania i ciężko było "załatwić" NTFS. Można by
poeksperymentować z odłączaniem zasilania dysku w
trakcie zapisu, ale przypsuszczam że NTFS też by
przeżył, może z koniecznością naprawy.

> lub spaliła się elektronika dysku. "Fajna"
> niespodzianka,
> nie powiem...
To faktycznie możliwe aczkolwiek dysk wewn. musiałby
paść dość niebawem po dysku zewn., bo inaczej przy
kolejnym backupu można się zorientować że dysk zewn.
padł.

> Owszem, używa się czasem dysków twardych do
> robienia *częs-
> tych* kopii zapasowych w środowisku
> bezprzestojowym. Ale
> takie kopie są tylko dla wygody: jeżeli są
> dostępne to faj-
> nie, ale jeżeli nie, to nic się nie stało: w
> szafie leżą
> płytki lub tasiemki z kopiami z ostatniego roku.

W środowisku produkcyjnym to widziałem nawet
streamer z biblioteką taśm i zmieniarką taśm. Ale
do domu to się nie nadaje.

Są jeszcze do "pecetów" macierze dysków (też
zewnętrzne) z redundancją. Np. WD robi takie (My
Book Mirror ~1100zł) - może to warto rozważyć.

Bo robienie kopii na płytki jest niestety trochę
niewygodne jeśli danych jest dużo, albo jak się
często zmienia/porządkuje organizację plików w
katalogu ~"Archiwum". Chociaż po Twoim poście
pewnie rozważę zrobienie jakiejś "wybiórczej" kopii
raz na rok na płytki.

Pozdrawiam,
Marek