Re: monitor lcd podswietlany ledami

Autor: de Fresz <defresz_at_nospam.o2.pl>
Data: Wed 16 Jul 2008 - 14:59:36 MET DST

On 2008-07-16 11:21:22 +0200, mescalero <mescalero@vp.pl> said:

> Nie przesadzajmy, to ta sama półka rynkowa co i1Dsp2 - nawet jeśli jest
> nieco gorszy (i przy okazji tańszy).

Nie, to nie jest ta sama polka jakosciowa i jest wyraznie gorszy.
Poczytaj sobie opinie o tym urzadzenia na forach zwiazanych z CM.

> Ciekawostka - punkt bieli mediow w tagu "wtpt" ma wartosci dla D65, a
> powinien miec dla D50 - ale to pewnie kwestia Spydra.
>
> Hmm.. Dlaczego D50? Przecież monitor był kalibrowany pod 6500K czyli
> ~D65.

Media white dla monitorow powinien byc D50. Tak stoi w specyfikacji ICC.

> Zdziwiłbym się mocno gdyby było inaczej. Przecież nawet wspominany
> wcześniej kilkakrotnie droższy Eizo ColorEdge nie pokrywał się w 100% z
> sRGB

Wystarczy, ze pokrywa go w 98%, Acer rozjezdza sie o znaaaaaacznie wiecej.

> (o AdobeRGB nawet nie wspominam). Głupio by było jeśli domowy
> monitor za mniej niż 200 EUR sobie z tym lepiej radził ;-)

A niby taka przelomowa technologia te LEDy ;-)

> Przy aplikacjach z obsługą profili kolorystycznych również nie powinno
> być problemu, zakładając że obsługują mapowanie typu "perceptual".

Mapowanie w aplikacji nie ma nic do rzeczy, to zadanie systemowego CM.
Zreszta dla monitorow perceptual to zasadniczy tryb.

> Gorzej jeśli wymagana jest obcinająca gamut konwersja typu
> "relative/absolute colorimetric"

Relative nie obcina, tak robi tylko Absolute i jest ona przeznaczona
przedewszystkim do umieszczania mniejszych gamutow w wiekszych.

> albo praca w ściśle określonej kolorystycznej przestrzeni roboczej np. sRGB,

Ale chyba taki jest sens pracy w programie obsugujacym CM, nie?

> bo wtedy faktycznie wycina nam cały szeroki "ponadzakresowy" kolor.

Nie wycina, tylko kowertuje (w locie) do przestrzeni monitora w trybie
perceptual, co skutkuje poszukaniem najblizszych wartosci. A ze te, ze
wzgledu na nieliniowosc matrycy TN nie zawsze sa takie, jak sie
systemow wydaje, w efekcie pokazuje nieprawde.

Ale to jeszcze pikus, w aplikacjach nie obslugujacych CM, obraz bedzie
wyswietlany w profilu monitora, gdzie wartosc np. R255 tak wlasnie
zostanie wyswietlona - oczojebna czerwienia.

> Cóż - nie jest to monitor do profesjonalnej grafiki, bez dwóch zdań. Nie
> ta klasa cenowa. Natomiast na domowy / biurowy nadaje się naprawdę
> całkiem dobrze. Nierażące i przyjemnie odbierane przez oko podświetlenie
> (m. in. dość niski defaultowy poziom jasności) z szerokim zakresem
> regulacji sprawia że bezproblemowo spędza się przy nim długie godziny.
> Subiektywnie odbieram go jako wyraźnie mniej "męczącego" od tradycyjnych
> LCD, przynajmniej tych z którymi miałem do czynienia.

No ja siedzac przed szerokogamutowym monitorem mam inne wrazenia. W
aplikacjach nie wspierajacych CM (czyli wiekszosci) kolory sa
przesycone, zbyt jaskrawe, zwlaszcza czerwienie.

> Swoją drogą - pozostałych, bardziej renomowanych producentów przed
> wypuszczeniem na rynek bliźniaczych tanich konstukcji na LED
> powstrzymują obecnie chyba jedynie zawarte na wiele lat kontrakty z
> dostawcami świetlówek ;-)

Ta technologia jeszcze musi okrzepnac, jest dosc swieza i jak na razie
dobrze realizowana tylko w high-end'zie. Ale mysle ze za pare lat (2-4)
beda sensowne monitory w segmencie amatorskim.

--
Pozdrawiam
de Fresz