Re: monitor lcd podswietlany ledami

Autor: mescalero <mescalero_at_vp.pl>
Data: Wed 16 Jul 2008 - 11:21:22 MET DST

de Fresz wrote:

> Po pierwsze dosc slaby kolorymetr

Nie przesadzajmy, to ta sama półka rynkowa co i1Dsp2 - nawet jeśli jest
nieco gorszy (i przy okazji tańszy).

, po drugie do kalibracji monitorow na
> LEDach zaleca sie uzywanie spektofotometrow, zwykle kolorymetry maja za
> waski zakres pomiarowy i sie gubia.

Po wakacjach być może będę miał dostęp do DTP22. Jeśli da radę spróbuję
powtórzyć wyniki pomiarów.

> Ciekawostka - punkt bieli mediow w tagu "wtpt" ma wartosci dla D65, a
> powinien miec dla D50 - ale to pewnie kwestia Spydra.

Hmm.. Dlaczego D50? Przecież monitor był kalibrowany pod 6500K czyli
~D65.

> Gamut niby szeroki, ale nie kryje calego sRGB (glownie w zieleniach i
> troche niebieskich), z Adobe RGB rozjezdza sie jeszcze bardziej.

Zdziwiłbym się mocno gdyby było inaczej. Przecież nawet wspominany
wcześniej kilkakrotnie droższy Eizo ColorEdge nie pokrywał się w 100% z
sRGB (o AdobeRGB nawet nie wspominam). Głupio by było jeśli domowy
monitor za mniej niż 200 EUR sobie z tym lepiej radził ;-)

> Teoretyczna rozpietosc gamutu faktycznie imponujaca, ale... co z tego?
> Nasycenie poszczegolnych kolorant bardzo wysokie, co przy aplikacjach
> niemajacych CMM da bardzo wysycone kolory, ale tez i nierzeczywiste.

Przy aplikacjach z obsługą profili kolorystycznych również nie powinno
być problemu, zakładając że obsługują mapowanie typu "perceptual".
Gorzej jeśli wymagana jest obcinająca gamut konwersja typu
"relative/absolute colorimetric" albo praca w ściśle określonej
kolorystycznej przestrzeni roboczej np. sRGB, bo wtedy faktycznie wycina
nam cały szeroki "ponadzakresowy" kolor.

> dalej jest TN, gdzie kolor jest 6-bitowy, a pozostale odcienie
> uzyskiwane sa na zasadzie ditheringu. A gdy chcemy ogladac w miare
> rzeczywiste kolory, istotne jest rowniez to, co pomiedzy skrajnymi
> punktami.
> Zreszta budowa profilu opiera sie na pomiarze 20-30 pol (maks 50-paru),
> a reszta jest wyznaczana liniowo. podczas gdy TN ma charakterystyke
> nieliniowa.

Fakt, matryca TN wydaje się być najsłabszym punktem wspomnianego monitorka.

> No i krzywe dla tagu "vcgt" dosc wyraznie pogiete, podczas gdy dla CG241
> prosciutkie, dla szarosci przy renderingu Absolute Colorimetric tez sie
> ladnie rozjedzaja, podczas gdy w Eizo jest to jedna linia (dla ACD
> rozjazd jest mniejszy, co ciekawe dla TN w PB rowniez jest to jedna linia).
> Tak wiec jak ktos chce cieszyc (?) oczy ultranasyconymi kolorami, to
> faktycznie ciekawa propozycja, do pracy z kolorem (chocby amatorskiej)
> jednak sugerowalbym cos na *VA/IPS.

Cóż - nie jest to monitor do profesjonalnej grafiki, bez dwóch zdań. Nie
ta klasa cenowa. Natomiast na domowy / biurowy nadaje się naprawdę
całkiem dobrze. Nierażące i przyjemnie odbierane przez oko podświetlenie
(m. in. dość niski defaultowy poziom jasności) z szerokim zakresem
regulacji sprawia że bezproblemowo spędza się przy nim długie godziny.
Subiektywnie odbieram go jako wyraźnie mniej "męczącego" od tradycyjnych
LCD, przynajmniej tych z którymi miałem do czynienia.

> A tak swoja droga troche dziwne dla mnie jest to, ze z takim monitorem
> wyjezdza Acer, ktory jakos nigdy nie uchodzil za potentata w tej
> dziedzinie, podczas gdy wsrod glownych graczy na rynku sa raptem 2
> propozycje, jedna droga, druga kosmicznie droga, a ostatnio jeszcze
> zapowiedzialo sie HP (rowniez niezbyt liczacy sie producent w tej
> dziedzinie).

Fakt, modele Acera są dość nietypowe na tle konkurencji. Po pierwsze z
tego co mi wiadomo to jedyne takie konstrukcje w segmencie "budżetowym",
przynajmniej z tych dostępnych w Europie. Po wtóre w odróżnieniu od
innych "LED'owców" wydają się mieć zwykłe podświetlenie krawędziowe
(listwy LED w miejscach gdzie tradycyjnie umieszczane są świetlówki), a
nie macierze diodowe pod całą matrycą. Dzięki temu dobrze sprawdzają się
w zwykłej pracy biurowej - mają bardzo małe zużycie energii i nie
posiadają hałaśliwego aktywnego chłodzenia.

Swoją drogą - pozostałych, bardziej renomowanych producentów przed
wypuszczeniem na rynek bliźniaczych tanich konstukcji na LED
powstrzymują obecnie chyba jedynie zawarte na wiele lat kontrakty z
dostawcami świetlówek ;-)