Re: monitor lcd podswietlany ledami

Autor: mescalero <mescalero_at_vp.pl>
Data: Sat 19 Jul 2008 - 14:31:31 MET DST

de Fresz wrote:

> Nie, to nie jest ta sama polka jakosciowa i jest wyraznie gorszy.
> Poczytaj sobie opinie o tym urzadzenia na forach zwiazanych z CM.

Recenzje z którymi się dotychczas spotykałem wskazywały że jest nieco
gorszy, ale nie wyraźnie gorszy. Poleciłbyś ew. jakieś odnośniki do
poczytania?

> Media white dla monitorow powinien byc D50. Tak stoi w specyfikacji ICC.

Jesteś 100% pewnien? Zerkałem kilka profili dostępnych z systemem
Windows np. sRGB czy AdobeRGB, i miały one również wtpt w okolicach 6500K.

> Wystarczy, ze pokrywa go w 98%, Acer rozjezdza sie o znaaaaaacznie wiecej.

Wspomniany Eizo CG19 pokrywa jedynie 92% sRGB wg producenta
http://www.eizo.com/products/graphics/cg19/spec.asp . Pytanie ile %
pokrywa omawiany Acer? Nie znam niestety softu który pozwalałby to
dokładnie zmierzyć.

> Mapowanie w aplikacji nie ma nic do rzeczy, to zadanie systemowego CM.
> Zreszta dla monitorow perceptual to zasadniczy tryb.

Czyli wynika z tego że aplikacje posiadające zarządzanie kolorami
również będą w stanie ów szerszy gamut wykorzystać (po konwersji w locie
do indywidualnego profilu monitora).

> Relative nie obcina, tak robi tylko Absolute i jest ona przeznaczona
> przedewszystkim do umieszczania mniejszych gamutow w wiekszych.

Hmm, to dziwne. Wszędzie gdzie czytam (np.
http://www.normankoren.com/color_management.html ) wspominają że rzekomo
w _każdej_ "colorimetric" obcinane są nadmiarowe kolorki. Jako jedyny w
pełni odwracalny (a więc nieobcinający) przedstawiany jest "perceptual",
natomiast "absolute" i "relative" między sobą mają się różnić tylko
remapowaniem punktu bieli?

> Ale chyba taki jest sens pracy w programie obsugujacym CM, nie?

Rzeczywiście, wyraziłem się nieprecyzyjnie. Chodziło mi o "tej samej",
bo określona to ona musi być faktycznie zawsze.

> Nie wycina, tylko kowertuje (w locie) do przestrzeni monitora w trybie
> perceptual, co skutkuje poszukaniem najblizszych wartosci. A ze te, ze
> wzgledu na nieliniowosc matrycy TN nie zawsze sa takie, jak sie systemow
> wydaje, w efekcie pokazuje nieprawde.

Ok, brzmi rozsądnie.

> Ale to jeszcze pikus, w aplikacjach nie obslugujacych CM, obraz bedzie
> wyswietlany w profilu monitora, gdzie wartosc np. R255 tak wlasnie
> zostanie wyswietlona - oczojebna czerwienia.

I tak też robi rzeczony sprzęt. Nawet w aplikacjach obsługujących CM
typu PS zachowuje się podobnie (po wyborze profilu monitora jako
przestrzeni roboczej). Kolory rzeczywiście są wtedy niezwykle intensywne.

> No ja siedzac przed szerokogamutowym monitorem mam inne wrazenia. W
> aplikacjach nie wspierajacych CM (czyli wiekszosci) kolory sa
> przesycone, zbyt jaskrawe, zwlaszcza czerwienie.

Ok, ale czy Twój "szerokogamutowiec" miał też poświetlenie LED? Bo
wydaje mi się że wspomniany komfort dłuższego korzystania nie jest
raczej związany z zakresem kolorów np. pracując w "zarządzanym" sRGB
wrażenia są podobnie pozytywne.