de Fresz wrote:
> Nie, to nie jest ta sama polka jakosciowa i jest wyraznie gorszy.
> Poczytaj sobie opinie o tym urzadzenia na forach zwiazanych z CM.
Recenzje z którymi się dotychczas spotykałem wskazywały że jest nieco
gorszy, ale nie wyraźnie gorszy. Poleciłbyś ew. jakieś odnośniki do
poczytania?
> Media white dla monitorow powinien byc D50. Tak stoi w specyfikacji ICC.
Jesteś 100% pewnien? Zerkałem kilka profili dostępnych z systemem
Windows np. sRGB czy AdobeRGB, i miały one również wtpt w okolicach 6500K.
> Wystarczy, ze pokrywa go w 98%, Acer rozjezdza sie o znaaaaaacznie wiecej.
Wspomniany Eizo CG19 pokrywa jedynie 92% sRGB wg producenta
http://www.eizo.com/products/graphics/cg19/spec.asp . Pytanie ile %
pokrywa omawiany Acer? Nie znam niestety softu który pozwalałby to
dokładnie zmierzyć.
>>> Teoretyczna rozpietosc gamutu faktycznie imponujaca, ale... co z
>>> tego? Nasycenie poszczegolnych kolorant bardzo wysokie, co przy
>>> aplikacjach niemajacych CMM da bardzo wysycone kolory, ale tez i
>>> nierzeczywiste.
>>
>> Przy aplikacjach z obsługą profili kolorystycznych również nie powinno
>> być problemu, zakładając że obsługują mapowanie typu "perceptual".
>
> Mapowanie w aplikacji nie ma nic do rzeczy, to zadanie systemowego CM.
> Zreszta dla monitorow perceptual to zasadniczy tryb.
Czyli wynika z tego że aplikacje posiadające zarządzanie kolorami
również będą w stanie ów szerszy gamut wykorzystać (po konwersji w locie
do indywidualnego profilu monitora).
> Relative nie obcina, tak robi tylko Absolute i jest ona przeznaczona
> przedewszystkim do umieszczania mniejszych gamutow w wiekszych.
Hmm, to dziwne. Wszędzie gdzie czytam (np.
http://www.normankoren.com/color_management.html ) wspominają że rzekomo
w _każdej_ "colorimetric" obcinane są nadmiarowe kolorki. Jako jedyny w
pełni odwracalny (a więc nieobcinający) przedstawiany jest "perceptual",
natomiast "absolute" i "relative" między sobą mają się różnić tylko
remapowaniem punktu bieli?
>> albo praca w ściśle określonej kolorystycznej przestrzeni roboczej np.
>> sRGB,
>
> Ale chyba taki jest sens pracy w programie obsugujacym CM, nie?
Rzeczywiście, wyraziłem się nieprecyzyjnie. Chodziło mi o "tej samej",
bo określona to ona musi być faktycznie zawsze.
>> bo wtedy faktycznie wycina nam cały szeroki "ponadzakresowy" kolor.
>
> Nie wycina, tylko kowertuje (w locie) do przestrzeni monitora w trybie
> perceptual, co skutkuje poszukaniem najblizszych wartosci. A ze te, ze
> wzgledu na nieliniowosc matrycy TN nie zawsze sa takie, jak sie systemow
> wydaje, w efekcie pokazuje nieprawde.
Ok, brzmi rozsądnie.
> Ale to jeszcze pikus, w aplikacjach nie obslugujacych CM, obraz bedzie
> wyswietlany w profilu monitora, gdzie wartosc np. R255 tak wlasnie
> zostanie wyswietlona - oczojebna czerwienia.
I tak też robi rzeczony sprzęt. Nawet w aplikacjach obsługujących CM
typu PS zachowuje się podobnie (po wyborze profilu monitora jako
przestrzeni roboczej). Kolory rzeczywiście są wtedy niezwykle intensywne.
> No ja siedzac przed szerokogamutowym monitorem mam inne wrazenia. W
> aplikacjach nie wspierajacych CM (czyli wiekszosci) kolory sa
> przesycone, zbyt jaskrawe, zwlaszcza czerwienie.
Ok, ale czy Twój "szerokogamutowiec" miał też poświetlenie LED? Bo
wydaje mi się że wspomniany komfort dłuższego korzystania nie jest
raczej związany z zakresem kolorów np. pracując w "zarządzanym" sRGB
wrażenia są podobnie pozytywne.
Received on Sat Jul 19 13:35:08 2008
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Sat 19 Jul 2008 - 13:51:09 MET DST