Re: monitor lcd podswietlany ledami

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Sun 13 Jul 2008 - 16:58:39 MET DST

On 2008-07-12 12:49:40 +0200, mescalero <mescalero@vp.pl> said:

>> A jaki kolorymetr?
>
> Spyder 2 Pro

Po pierwsze dosc slaby kolorymetr, po drugie do kalibracji monitorow na
LEDach zaleca sie uzywanie spektofotometrow, zwykle kolorymetry maja za
waski zakres pomiarowy i sie gubia.

> Profile były otrzymane na monitorze skalibrowanym pod biel 6500K i
> standardową gammę 2.2, jeden dla przeciętnych warunków oświetleniowych
> (100 cd/m^2) a drugi słabego oświetlenia (70 cd/m^2).

Kilka uwag po obejzeniu profili ktore wystawies i porownaniu z 3 innymi
(TN PowerBooka, IPS ACD23 i CG241) robionymi i1Dsp2.
Ciekawostka - punkt bieli mediow w tagu "wtpt" ma wartosci dla D65, a
powinien miec dla D50 - ale to pewnie kwestia Spydra.
Gamut niby szeroki, ale nie kryje calego sRGB (glownie w zieleniach i
troche niebieskich), z Adobe RGB rozjezdza sie jeszcze bardziej.
Teoretyczna rozpietosc gamutu faktycznie imponujaca, ale... co z tego?
Nasycenie poszczegolnych kolorant bardzo wysokie, co przy aplikacjach
niemajacych CMM da bardzo wysycone kolory, ale tez i nierzeczywiste. To
dalej jest TN, gdzie kolor jest 6-bitowy, a pozostale odcienie
uzyskiwane sa na zasadzie ditheringu. A gdy chcemy ogladac w miare
rzeczywiste kolory, istotne jest rowniez to, co pomiedzy skrajnymi
punktami.
Zreszta budowa profilu opiera sie na pomiarze 20-30 pol (maks 50-paru),
a reszta jest wyznaczana liniowo. podczas gdy TN ma charakterystyke
nieliniowa.
No i krzywe dla tagu "vcgt" dosc wyraznie pogiete, podczas gdy dla
CG241 prosciutkie, dla szarosci przy renderingu Absolute Colorimetric
tez sie ladnie rozjedzaja, podczas gdy w Eizo jest to jedna linia (dla
ACD rozjazd jest mniejszy, co ciekawe dla TN w PB rowniez jest to jedna
linia).
Tak wiec jak ktos chce cieszyc (?) oczy ultranasyconymi kolorami, to
faktycznie ciekawa propozycja, do pracy z kolorem (chocby amatorskiej)
jednak sugerowalbym cos na *VA/IPS.

A tak swoja droga troche dziwne dla mnie jest to, ze z takim monitorem
wyjezdza Acer, ktory jakos nigdy nie uchodzil za potentata w tej
dziedzinie, podczas gdy wsrod glownych graczy na rynku sa raptem 2
propozycje, jedna droga, druga kosmicznie droga, a ostatnio jeszcze
zapowiedzialo sie HP (rowniez niezbyt liczacy sie producent w tej
dziedzinie).

--
Pozdrawiam
de Fresz