Moj pierwszy raz - skladanie PC

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Tue 08 Jul 2008 - 01:13:07 MET DST

Bandziorno

Naszla mnie ostatnio ochota, zeby sobie pograc, a co za tym idzie
potrzebuje do tego peceta. Jako ze na codzien, od wielu lat i zawodowo
i prywatnie uzywam Makow, o swiecie blaszakow mam pojecie conajwyzej
blade. Po weekendzie spedzonym z wujkiem Guglem zaczynam sie jako-tako
orientowac co obecnie jest na topie, ale oczywiscie jak zwykle - im
dalej w las, tym wiecej drzew, stad prosba do bardziej zorientowanych w
temacie, o rozwianie watpliwosci, swiatle porady i sugestie.

Warunki brzegowe.
Sprzet bedzie sluzyl przedewszystkim do grania (i do Mapsource'a) - do
wszystkie innego moj 4-letni PB w zupelosci mi wystarcza, pracowac w
domu juz mi sie jakos nie chce, z pogoni za szykoscia wyroslem.
Dlaczego nie konsola? Bo jest mizerny wybor strategii i RPG-ow, pozatym
mialem przez jakis czas PS2 i ergenomia obslugi siakos mnie nie
przekonala.
Glowne zalozenie jest takie, aby zlozony sprzet przez najblizsze 3 lata
byl w pelni grywalny w nowe tytuly - bez koniecznosci dorzucania za
jakis czas w sklepie do gry odrazu nowszego procka i karty.
Budzet poniekad limitowany tylko rozsadkiem - nie jestem maniakiem, nie
podnieca mnie 300 fps-ow, nie mam ochoty doktoryzowac sie z tematyki OC
- chce zlozyc funkcjonalne pudelko, ktore bedzie stabilne i wydajne,
mozliwe ze nawet bez stalego podpiecia do netu. Mysle, ze 2,5-3k zl za
pudlo powinno wystarczyc w zupelnosci. Jakbym mial wydac wiecej, to juz
bardziej bym sie sklanial do iMaca czy Maca Pro.

Detale.
Procek - najrozsadniej perspektywcznie na chwile obecna wychodzi mi E8400.

Plyta - mysle o czyms na chipsecie V38 - pomijajac wydajnosc, PCI-E 2.0
x 2 wydaje sie byc dosc przyszlosciowe, gdybym przypadkiem postanowil
za jakis czas zmienic karte na nowsza, lub dolozyc druga (np. w
crossfire). Choc wciaz nie jestem przekonany, czy nie wystarczy cos na
P35?
Przy skladaniu mam zamiar trzymac sie glownie duzych, jako-tako
uznanych producentow, bo zakladam, ze stabilnosc i bezproblemowosc jest
warta dolozeniu tych parunastu zl.
Wstepnie:
Asus P5E
Gigabyte GA-X38DQ6
Gigabyte GA-X38DS4
Gigabyte GA-X38DS5
I tu za cholere nie wiem czym roznia sie te plyty - na stronie
producenta wg porowania sa identyczne - ktos ma jakas wiedze w tym
temacie? A moze jakies inne propozycje? Pamiec DDR2, FireWire, 2xPCI-E
x16, dowolna ilosc dyskow, ICH9R.

Pamiec - zdecydowanie DDR2, tylko mam dylemat czy 800, czy wiecej?
Wogole nie planuje niczego podkrecac. Jakies HyperX czy najzwyklejsze
np. Kingsstony Valueram beda wystarczajace? Przy obecnych cenach nie
mam nic przeciwko dolozeniu do jakichs lepsiejszych kosci, jesli da to
sensowny przyrost wydajnosci czy stabilnosci. Bedzie przynajmniej 2GB,
zastanowie sie pozniej nad dolozeniem do 3 (nie ma problemow z
mieszaniem kosci? np. 2x1GB + 2x512 MB?) czy moze nawet 4 (tak, wiem ze
dla XP-ka maks to bodaj 3,5).

Grafika - 8800GT lub nowe ATI 4850. Sa jacys szczegolnie polecani
producenci (ze wzgledu na stabilnosc, bezproblemowosc, wydajnosc
chlodzenia)?

Dyski - na poczatek 1 (pewnie jakas Barracuda lub cos podobnego), jak
mi bedzie malo szybkosci, to pojda 3 (RAID 0 + bakap).

Dodatki - pewnie karta telewizyjna (robiaca za "magnetowid"), moze
dzwiekowa gdyby ta na plycie okazala sie niewystarczajace (ale z tym
drugim nie sadze). Pewnie jakas nagrywarka, itepe.

Zasilacz - tu przyznam szczerze nie mam bladego pojecia jaka moc mi
bedzie potrzebna. Juz wyczytalem, ze warto miec pewien 10-20% zapas,
ale i tak za glupi jestem zeby to ot tak policzyc. Na pewno cos
cichego, wyszukalem sobie BeQuiet Dark Power, ale cena przy wiekszej
mocy siakas taka jakby wysoka.

Obudowa - nie wiem jeszcze, szukam czego co nie jest pokracznie
paskudne, ani nie jedzie wiejskim tjuningiem. Najchetniej bez klapki
(ktos wogole robi maskownice na naped CD, coby nie straszyl wygladem -
cos w stylu Maca Pro?). Latwosc dostepu do bebechow mi zwisa, bo po
zlozeniu i wsadzeniu wszystkich docelowych elementow nie planuje tam
zagladac przez najblizsze 2-3 lata. No i oczywiscie zeby byla cicha i
zapewniala stosowna wentylacje.

Monitor - na tym akurt znam sie na tyle dobrze, ze bez problemu sam
sobie poradze z wyborem ;-)

Aha, no i pytanie najwazniejsze - czy przecietny humanoid poradzi sobie
obecnie sam z poskladaniem wszystkiego do kupy i odpaleniem, czy lepiej
sie posilkowac jakims serwisem/kolegami/maloletnim sasiadem/cobadz?
Sa jakies przeciwskazania przed kupowaniem na Allegro? Jak porownalem
ceny z np. Komputronikiem, to kolosalnych roznic nie ma, ale zawsze to
ze 2 stowki urwane na calosci - bedzie na jakis nowy tytul ;-)

Za wszelkie porady, sugestie - fenk ju from de moutyjn ;-)

--
Pozdrawiam
de Fresz