Re: Internet radiowy - możliwe że OT

Autor: geyb <geyb_at_gazeta.pl>
Data: Mon 04 Feb 2008 - 21:12:23 MET

Jesli masz możliwość zamontowania anten zewnętrznych WiFi w taki sposób,
żeby się one "widziały" tzn. po drodze nie ma góry, osiedla wysokich
bloków, fabryki itp. to jest szansa, że dasz radę samodzielnie
zmajstrować takie połączenie radiowe.
Bedą potrzebne:
1) router wifi z wbudowanym modemem adsl (do neostrady)
2) karta wifi do komputera klienta (lub access point)
3) Dwie zewnętrzne anteny kierunkowe + kable ze złączkami, którymi
podłączasz anteny do routera i karty wifi.
Oczywiście anteny trzeba dobrać do takiego połączenia, na pewno nawet na
allegro znajdziesz sporo firm, które specjalizują się w instalacjach
wifi i są w stanie doradzić konkretny model anten, kart wifi i router do
neostrady. Niestety całość może kosztowac kilkaset pln, bo na samą
antenę z kablem trzeba liczyć 50..90 zł (a potrzebne będa dwie), karta
WiFi na PCI to wydatek rzędu 50 zł, a router wifi do neostrady to
kolejne 150 - 200 zł. generalnie trzymaj się zasady, że im krótszy kabel
antenowy tym lepiej, czyli router do neostrady postaw w pobliżu anteny
np. pod parapetem, a antenę za oknem (lub na balkonie). Moim zdaniem
warto kupić kartę wifi 802.11g (nawet taniego ralinka), podobno karty te
 oprócz większej szybkości lepiej sobie radzą od standardu 802.11b (to
podpowiada mi kolega, który ma więcej wspólnego z sieciami wifi ode
mnie). Na pewno nie zdadzą egzaminu małe standardowe antenki wbudowane w
router/kartę pci. Z własnego doświadczenia wiem, że można łapać dość
odległe routery wifi - sam zainstalowałem podobne łącze radiowe, ale
warunki miałem prawie idealne - 9 piętro, po drodze tylko niższe bloki,
prawie bezpośrednia "widoczność" anteny wifi na sąsiednim wysokim
blokowisku. Działa od ponad roku bez najmniejszych problemów, nawet przy
złej pogodzie.

g.