Re: Internet radiowy - możliwe że OT

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 04 Feb 2008 - 22:03:56 MET

** geyb <geyb@gazeta.pl> wrote:

Primo to jest to łamanie regulaminu Neostrady (nie można udostępniać poza
lokal) ale pewnie dobrze o tym wiesz. :)

> Jesli masz możliwość zamontowania anten zewnętrznych WiFi w taki sposób, żeby
> się one "widziały" tzn. po drodze nie ma góry, osiedla wysokich bloków,
> fabryki itp. to jest szansa, że dasz radę samodzielnie zmajstrować takie
> połączenie radiowe.

Oczywiście, że jest to możliwe, po prostu odpowiednie anteny kierunkowe, takie
tuby. Trzeba je precyzyjnie w siebie wycelować - tutaj pomoże połączenie
telefoniczne i po prostu dwie osoby z laptopami na dwóch dachach. :)

> Bedą potrzebne:
> 1) router wifi z wbudowanym modemem adsl (do neostrady)

Ja bym brał oddzielnie modem ADSL z Ethernetem i poprowadzić skrętkę do punktu
dostępowego, który pewnie będzie gdzieś w okolicach dachu (a modem w okolicach
gniazdka tel.). Właśnie aby kabel do anteny był krótszy o czym wspominasz
niżej.

Do tego jakiś *dobry* punkt dostępowy, np. Linksys WRT54G - klasyk właściwie.
Dobry on jest z tego powodu, że można na nim zainstalować o wiele bardziej
elastyczny, alternatywny soft.

http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

Zaletą takiego softu oprócz samych możliwości konfiguracji jest zasadniczo
możliwość drastycznego zwiększenia mocy anteny. :) Zdaje się normalnie ma ona
moc 28mW, bezpiecznie (wydzielane ciepło) można ją zwiększyć do 100mW, a górną
granicą jest 251mW. Przy dołożeniu chłodzenia (np. odpowiednio zamontowany
wiatraczek) można kombinować powyżej 100mW.

> 2) karta wifi do komputera klienta (lub access point)

Raczej koniecznie po obu stronach accesspointy (np. te co zasugerowałem) z
możliwością zestawienia sobie bezpośredniego połączenia między nimi (po to
alternatywny soft).

> 3) Dwie zewnętrzne anteny kierunkowe + kable ze złączkami, którymi podłączasz
> anteny do routera i karty wifi. Oczywiście anteny trzeba dobrać do takiego
> połączenia, na pewno nawet na allegro znajdziesz sporo firm, które
> specjalizują się w instalacjach wifi i są w stanie doradzić konkretny model
> anten, kart wifi i router do neostrady.

No tak. Pytanie tylko które anteny. :) Od biedy można by spróbować sklecić coś
samemu z rurki PCV owiniętej w odpowiedni sposób kablem antenowym i zaklejonej
taśmą.

> Niestety całość może kosztowac kilkaset pln, bo na samą antenę z kablem
> trzeba liczyć 50..90 zł (a potrzebne będa dwie),

Myślę, że za taką profesjonalną sporo więcej. W granicach 200zł. Modem ADSL z
routerem/Ethernetem dostaniesz za ~100 (np. Thomson 510). Te Linksysy jakby się
rozejrzeć można dostać za ~150zł.

Moim zdaniem w tym układzie lepiej modem mieć oddzielnie, nie zwiększa
drastycznie kosztów, a za to daje taki komfort, że jakbyś kiedyś chciał zmienić
DSL na coś innego to wystarczy wymienić samo urządzenie, nie musisz orać tej
sieci bezprzewodowej, która sobie działa niezależnie.

BTW to powinno iść na pl.comp.sieci.